W sektorze handlu zaledwie 16 proc. pracowników zmieniło stanowisko u obecnego pracodawcy. Z kolei zatrudniający nie radzą sobie z utrzymaniem pracownika w firmie, ponieważ aż 29 proc. pracowników zmieniło pracodawcę i jest to drugi najwyższy wskaźnik w podziale na sektory. Handel wyprzedzało jedynie hotelarstwo i gastronomia (35 proc.).
Co więcej, według podziału na stanowiska, jedynie 9 proc. sprzedawców i kasjerów zmieniło stanowisko u obecnego pracodawcy, a 26 proc. zmieniło pracodawcę.
Niezadowolenie z pracy skłania do odejścia
Twórcy raportu zwracają uwagę na to, że zwiększona liczba ofert pracy pod koniec 2024 roku oraz możliwości sezonowe dodatkowo wpłynęły na wzrost rotacji. Warto podkreślić, że jednym z głównych czynników migracji pracowników było niezadowolenie z obecnego pracodawcy. Badania wskazują, że to niezadowolenie po raz pierwszy w historii stało się główną przyczyną decyzji o zmianie miejsca pracy.
Niski poziom satysfakcji zawodowej
Raport pokazuje, że poziom satysfakcji zawodowej w branży handlowej jest jednym z najniższych. Zaledwie 72 proc. pracowników sektora handlu jest bardzo lub raczej zadowolonych z pracy (7. pozycja z 10).
Sytuacja wygląda jeszcze gorzej według podziału na stanowiska. Sprzedawcy i kasjerzy są przedostatni, jeśli chodzi o poziom satysfakcji zawodowej (67 proc.), jedyna grupa mniej zadowolonych to pracownicy fizyczni niewykwalifikowani (64 proc.).