Jak przyznaje Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał, realizacja planów sprzedażowych na 2024 r. może być bardzo trudna, choć ostateczny wynik może być niewiele niższy od zakładanego. Jako jeden z głównych powodów wskazuje wojnę cenową, wywołaną przez sieci dyskontowe Lidl i Biedronka.
– Stosując, jak mogę jedynie podejrzewać, w wielu przypadkach nawet ceny dumpingowe, zmuszają konkurentów do oferowania w ich placówkach handlowych cen co najmniej porównywalnych do swojej oferty. To zaś w przypadku wielu sklepów tradycyjnych jest nie do udźwignięcia. Nawet jeśli obniżymy nasze marże do absolutnego minimum – podkreśla przedsiębiorca.
Handel tradycyjny traci rynek
Presja cenowa ze strony wielkich sieci korporacyjnych powoduje, że sieci franczyzowe tracą klientów i nie są w stanie zwiększać sprzedaży. Według danych firmy Dun & Bradstreet, na koniec pierwszego półrocza działało w Polsce 90 549 sklepów spożywczych i z przewagą żywności. To o 506 placówek mniej niż pół roku wcześniej. Ogółem na całym rynku w sześć miesięcy ubyło 1615 sklepów.
Kurczenie się rynku przekłada się na spowolnienie wzrostów sprzedaży dystrybutorów, takich jak GK Specjał. Krzysztof Tokarz spodziewa się gorszych wyników finansowych niż w poprzednich latach, choć – jak podkreśla – nie widzi zagrożenia dla szeroko pojmowanej rentowności Specjału.
– Tym bardziej, że skala naszej działalności umożliwia nam negocjowanie takich cen z dostawcami, które przynajmniej zbliżą naszych partnerów detalicznych do poziomu cen wymuszanych przez dyskonty – zaznacza.
Mniejsze koszty, większa wydajność
W trudnym okresie podstawowym zadaniem Specjału jest zmniejszenie kosztów operacyjnych i poprawa wydajności. Jak zapewnia Krzysztof Tokarz, nie będzie się to odbywać w obszarze kosztów pracowniczych ani w logistyce.
Narzędziem ma być pogłębiona informatyzacja firmy oraz cięcie kosztów zewnętrznych, np. energii. Inwestycje w tym zakresie są kosztochłonne w perspektywie krótkoterminowej, jednak w dłuższym okresie mają mieć istotny wpływ na poziom rentowności zarówno Specjału, jak i partnerów detalicznych Grupy.