17.05.2024 / 12:39
StoryEditor

Makro Polska inwestuje w zielony hurt – jest pierwszy raport ESG dystrybutora

Warszawa, Al. Jerozolimskie
Sieć hurtowni Makro Polska dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. W swoim pierwszym raporcie ESG za rok finansowy 2022/2023 firma prezentuje liczne działania na rzecz minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Jednym z kluczowych projektów prowadzonych przez Makro Polska jest Freon Exit Program, który sieć zapoczątkowała w 2012 roku. Polega on na wymianie freonu na czynnik środowiskowo obojętny oraz unowocześnieniu sprzętu i zmianie układów chłodniczych, co wpływa na zmniejszenie śladu węglowego. Aby zapewnić jak najwyższą efektywność energetyczną stosowane są nowoczesne technologie, takie jak cieczowe i gazowe wyrzutniki gazu. Powyższe rozwiązania zostały wprowadzone w pięciu halach w Polsce. Efektem prac jest oszczędność energii w zakresie chłodnictwa od 30 – 40 proc., co stanowi 20 proc. oszczędności całego obiektu. 

Oszczędniejsze oświetlenie

Równolegle sieć prowadzi Energy Saving Program, którego celem jest obniżenie zużycia energii elektrycznej. W ramach projektu wymieniane jest oświetlenie na technologię LED, usprawniana jest wentylacja (odzyski ciepła), zakładana jest automatyka oświetlenia oraz zostały zabudowywane meble chłodnicze. Pozwoliło to o 50 – 60 proc. zredukować zużycie energii na oświetleniu. Makro zwiększa również świadomość ekologiczno – środowiskową wśród klientów i pracowników poprzez Energy Awareness Program.

Istotnym projektem jest także wdrożenie fotowoltaiki. To działanie zapewni prawie 100 proc. dziennego zapotrzebowania na energię, co przyczyni się do redukcji zużycia energii o 14 proc.

Makro podkreśla również, jak ważne przy wyborze dostawcy jest źródło pochodzenia energii. Firma zwraca uwagę na między innymi posiadanie przez niego polityki środowiskowej. Obecnie 100 proc. energii pochodzi z odnawialnych źródeł.

Firma posiada systemy zarządzania efektywnością, dzięki którym jest możliwy monitoring temperatur na urządzeniach grzewczych czy zużycia energii.

Elektromobilność

Do 2040 roku Makro planuje korzystać wyłącznie z samochodów elektrycznych. Dwustanowiskowe stacje ładowania pojawiły się na parkingach wszystkich hal w Polsce w 2021 roku. Makro było pierwszą siecią handlową, która wprowadziła to rozwiązanie dostępne dla klientów.

Filar kultura jakości

Firma podejmuje aktywności na rzecz obszernego filaru kultura jakości, który obejmuje nie tylko zagadnienia ładu korporacyjnego, ale między innymi również bezpieczeństwa żywności oraz bezpieczeństwa pracowników i osób przebywających na terenie Makro. Sieć od 2021 roku prowadzi kampanię #razemlepiejbezpieczniej skierowaną do pracowników, poprzez którą edukuje na temat ergonomii pracy w biurze, bezpieczeństwa w transporcie wewnątrzzakładowym oraz bezpiecznych technik podczas wykonywania ręcznych prac transportowych w halach. Publikowane filmy w kanałach wewnętrznych zawierają wskazówki oraz praktyczne porady.

Filar społeczność

Trzeci filar to społeczność skupiona wokół celu. Jego reprezentacją jest projekt Szef dla Młodych Talentów, skierowany do uczniów szkół gastronomicznych oraz program odpowiedzialności społecznej Polskie Skarby Kulinarne. W ramach pierwszego projektu zorganizowano 2 akademie kulinarne dla uczniów i 1 dla nauczycieli oraz 5 konkursów, z których wyłoniono 12 laureatów. Z kolei w przypadku programu Polskie Skarby Kulinarne zapoczątkowanego z okazji 100 – lecia odzyskania niepodległości sieć zachęca restauratorów i szefów kuchni do promowania bogactwa naszego kraju poprzez Tydzień Kuchni Polskiej czy plebiscyt Najlepsza Restauracja.

 

 

30. październik 2024 02:34