25.06.2024 / 12:20
StoryEditor

Robert Rękas, Lewiatan Holding: Nasza organizacja to unikalny model franczyzy partycypacyjnej

Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding (Lewiatan)
Polska Sieć Handlowa Lewiatan działająca w modelu franczyzy partycypacyjnej, opartej na partnerskim dialogu pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą, świętuje 30-lecie działalności. – Jesteśmy w ważnym punkcie zmian – mówi Robert Rękas, prezes Lewiatan Holding, organizatora PSH Lewiatan.

– Ten rok jest dla naszej sieci wyjątkowy. Świętujemy 30-lecie działalności naszej organizacji, która zbudowana jest w wyjątkowym w skali kraju modelu biznesowym jakim jest franczyza partycypacyjna. Jesteśmy w ważnym punkcie zmian, stopniowo też implementujemy założenia strategii zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach organizacji – mówi Robert Rękas, prezes Lewiatan Holding.

Franczyza partycypacyjna

Franczyza partcypacyjna to autorski model działania Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan, w którym ogromne znaczenie ma oparta na zaufaniu i wzajemnym szacunku współpraca pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcami w procesie tworzenia rozwiązań.

– Przedsiębiorcy sieci mają wpływ na kluczowe decyzje związane z jej rozwojem oraz swobodę w podejmowaniu wielu własnych działań. Dlatego pomimo braku obowiązku prawnego od dwóch lat pracujemy nad skutecznym system zbierania danych z wszystkich obszarów działalności. Przygotowujemy się również do wejścia w życie tzw. systemu kaucyjnego – ważnej zmiany dla całej branży i istotnego elementu zielonej gospodarki – dodaje menedżer.

Wpływ na społeczeństwo i środowisko

W swoim raporcie zrównoważonego rozwoju sieć przedstawia wpływ organizacji na społeczeństwo i środowisko, koncentrując się na wybranych tematach istotnych również dla jej interesariuszy.

– Chcemy poprzez nasze struktury wspierać przedsiębiorców w transformacji ich sklepów w firmy prowadzone zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zależy nam, by sprostali oni zarówno regulacjom UE, jak i oczekiwaniom klientów oraz nabrali przekonania, że zrównoważony rozwój jest dla nas wszystkich drogą do efektywniejszego, bardziej konkurencyjnego działania – podkreśla Katarzyna Długa, liderka ESG w PSH Lewiatan.

Być blisko klientów, pracowników i partnerów biznesowych

Od trzech dekad PSH Lewiatan dba o społeczności wokół swoich sklepów, podkreślając, że sednem marki jest bycie blisko swoich klientów, pracowników i partnerów biznesowych. Wypływające z tożsamości marki wartości są podstawą do założeń strategicznych w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Dbałość o relacje widać we wskaźnikach rotacji franczyzobiorców, który w Lewiatanie wynosi zaledwie 11 proc. rocznie. Warto podkreślić, że ponad 65 proc. franczyzobiorców jest związanych z siecią od 5 lat, a 38 proc. od dekady.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan w 2023 roku wypracowała 16,6 mld zł obrotu detalicznego. To wynik o 9 proc. wyższy niż w roku 2022. Zwiększyła się też liczba placówek sieci Lewiatan – dziś tworzy ją 3229 sklepów (wzrost o 189 placówek), a w 16 Spółkach Regionalnych zrzeszonych jest 2073 przedsiębiorców. Pośrednio Lewiatan tworzy ponad 50 tys. miejsc pracy, a bezpośrednio przedsiębiorcy i pracownicy spółek oraz sklepów stanowią liczącą 34 tys. osób społeczność.

 

 

23. listopad 2024 09:22