Według Bartka Daraża na rynku austriackim brakuje konceptu, który łączyłby przyjemność jedzenia deserów ze zdrowym stylem życia. Przedsiębiorca jest zdania, że w kraju z silnie zakorzenioną kultura kawiarni i cukierni koncept Fit Cake wpisze się w dwa trendy oferując desery bez cukru, bez glutenu, w wersjach wegańskich, ale równie smaczne jak tradycyjne słodycze.
Pierwsza lokalizacja w centrum Wiednia
Pierwsza lokalizacja otworzyła się w centrum Wiednia pod koniec maja ubiegłego roku. To flagowy lokal, który pokazuje Austriakom pełną ofertę Fit Cake. W ciągu najbliższego roku planowane jest uruchomienie trzech kolejnych w Wiedniu, a następnie ekspansja w innych głównych miastach Austrii.
Przedsiębiorca zachwala koncept. – Mamy własne receptury opracowane przez zespół technologów, które są stale udoskonalane. Dodatkowo, jako master franczyzobiorca otrzymujemy pełne wsparcie od centrali – szkolenia, know-how, pomoc w adaptacji menu do lokalnych preferencji. To daje nam przewagę nad lokalnymi konkurentami – przekonuje.
Wyzwania logistyczne
Wejście na rynek austriacki wiąże się z szeregiem wyzwań logistycznych. W Polsce sieć Fit Cake ma zorganizowany system dostaw – wszystkie składniki i półprodukty są łatwo dostępne, a transport jest relatywnie prosty i tani. W przypadku Austrii sytuacja jest znacznie bardziej złożona. Przede wszystkim należy dostosować się do lokalnych przepisów dotyczących importu produktów spożywczych, co oznacza, że nie wszystkie składniki stosowane w Polsce można wykorzystać na rynku austriackim.
Dodatkowo, koszty transportu międzynarodowego stanowią istotne obciążenie finansowe. Każda dostawa z Polski to skomplikowana operacja logistyczna, która wymaga precyzyjnego planowania i generuje znaczące koszty. Trwają obecnie prace nad optymalizacją łańcucha dostaw i poszukiwania lokalnych dostawców niektórych składników, co pozwoliłoby zmniejszyć zależność od transportu z Polski.
Przekonać konsumentów
Największym wyzwaniem właściciela master franczyzy będzie przekonanie Austriaków, że zdrowy deser może być równie smaczny, jak tradycyjny. Wiedeń słynie z cukierni i kawiarni z wieloletnią tradycją. Koncept Fit Cake proponuje coś zupełnie nowego, dlatego kluczowe będzie zbudowanie świadomości marki i edukacja konsumentów.