Ostatnie lata to w Cukierni Sowa dynamiczny wzrost sprzedaży, rozwój sieci lokali w Polsce, unowocześnianie procesów produkcji, a także zmiany w modelu biznesowym i strukturze firmy. Określenie nowych celów rozwojowych i wyznaczenie najbardziej optymalnych ścieżek do ich osiągnięcia stało się priorytetem dla zarządu firmy, do którego od 2021 roku dołączyło kolejne pokolenie – Aleksandra Sowa-Trzebińska i Michał Sowa. Prace nad nową strategią podjęte zostały w połowie ubiegłego roku, w ścisłej współpracy z kadrą zarządzającą oraz jedną z wiodących firm audytorsko-doradczych w Polsce – Grant Thornton.
Strategia zrównoważonego rozwoju
Efekty wielomiesięcznych analiz i warsztatów strategicznych zaprezentowane zostały podczas czerwcowego Kongresu Cukierni Sowa, w gronie pracowników, franczyzobiorców i najważniejszych partnerów biznesowych. Myślą przewodnią nowej strategii rozwoju firmy na lata 2024-2026 jest hasło "Sowa – Rośniemy Mądrze". To strategia zrównoważonego rozwoju, z poszanowaniem zasobów ludzkich i naturalnych, która obejmuje cztery kluczowe obszary:
- Efektywność operacyjna: optymalizacja procesów, aby dostarczać najwyższej jakości produkty i usługi,
- Orientacja na klienta: dostosowanie oferty do klientów poprzez postawienie ich potrzeb na pierwszym miejscu,
- Cyfrowa transformacja: inwestycje w nowoczesne technologie, cyfryzację i automatyzację,
- Kapitał ludzki: inwestowanie w rozwój pracowników, poprzez szkolenia i możliwości awansu.
– Nowa strategia Cukierni Sowa idealnie oddaje nasz plan rozwoju: stabilnego, przemyślanego i zgodnego z naszymi wartościami. Do końca 2026 planujemy m.in. stabilny dwucyfrowy wzrost sprzedaży rocznie, inwestycje w innowacje i nowe formaty sprzedażowe, zwiększenie mocy produkcyjnych, w tym budowę nowego zakładu, jak również ekspansję naszej sieci w Polsce do łącznej liczby minimum 180 sklepów – mówi Michał Sowa, członek zarządu Cukierni Sowa.
– Nasza gwarancja jakości opiera się na blisko 80-letniej tradycji rodzinnej, a zaufanie konsumentów przez lata budowaliśmy dbając o najlepsze składniki i metody produkcji. Dziś stawiamy na innowacyjność i inwestujemy z myślą o przyszłości. Z pasją odkrywamy nowe smaki i technologie, aby zaskakiwać naszych klientów, dostarczać im wyjątkowych doznań i celebrować wraz z nimi każdą chwilę, przynosząc radość i słodkie wspomnienia – zaznacza Aleksandra Sowa-Trzebińska, mistrzyni cukiernictwa i członkini zarządu Cukierni Sowa.
Sklepy firmowe i franczyzowe
Sieć Cukierni Sowa systematycznie się rozwija. Aktualnie w Polsce działają 164 lokale – w tym 45 firmowych i 119 franczyzowych – w 13 województwach, a także 1 punkt w Londynie. W ciągu najbliższych trzech lat liczba sklepów w sieci ma wzrosnąć do minimum 180.
W ostatnich miesiącach otwarte zostały dwa nowe punkty: w CH Auchan w Gdańsku oraz Galerii Starówka w Lesznie. Równolegle w czerwcu i lipcu w kilku lokalach przeprowadzone zostały gruntowne remonty (w CH Auchan Bydgoszcz Fordon i dwóch lokalach w Gdyni – w Leroy Merlin oraz Galerii Szperk), obejmujące nie tylko zmianę wystroju według najnowszych standardów, ale także wzbogacenie oferty o nowe segmenty czy zwiększenie przestrzeni kawiarnianej. Wprowadzane zmiany przynoszą firmie wyraźny wzrost udziału w sprzedaży na miejscu w poszczególnych punktach, co oznacza, że klienci dobrze odbierają nową przestrzeń oraz rozszerzoną ofertę i co za tym idzie, zyskują pozytywne doświadczenie zakupowe.
Cukiernia Sowa już jesienią tego roku planuje kilka następnych otwarć, w tym swój pierwszy lokal w Krakowie. – Nasze cukiernie pojawią się w stolicy Małopolski w starannie wyselekcjonowanych lokalizacjach w centrach handlowych. Pierwszy lokal otworzymy już na przełomie września i października w CH Bonarka. W komfortowej części kawiarnianej, rozszerzonej o dwie wyspy ze stolikami, będziemy serwować naszym klientom nie tylko wyśmienite wyroby cukiernicze i asortyment śniadaniowo-lunchowy, ale także kawę Sowa Caffè, wypalaną w naszej palarni w Bydgoszczy – zapowiada Michał Sowa.
Połączenie cukierni i kawiarni
Koncepcja połączenia cukierni i kawiarni jest odpowiedzią na potrzeby klientów i dostosowaniem się do rynkowych trendów. Pasja do cukiernictwa, najwyższej klasy produkty oraz wyjątkowa atmosfera – to podstawowe elementy, które sprawiają, że klienci chętnie spędzają tu swój czas z rodziną, przyjaciółmi czy na biznesowych spotkaniach. Priorytetem jest zapewnienie najwyższej jakości produktów i obsługi, co wymaga starannego planowania i przygotowania. Dlatego zgodnie z założeniami nowej strategii firma chce się dalej rozwijać w sposób organiczny i zrównoważony, zarówno poprzez format sklepów franczyzowych, jak i firmowych.
– Sklepy własne zapewniają nam kontrolę nad marką i jakością produktów, możliwość szkolenia pracowników, a także szybkiego wdrażania zmian i innowacji bez konieczności negocjacji z franczyzobiorcami. Wypracowane w ten sposób standardy łatwiej nam potem implementować w punktach franczyzowych – wyjaśnia Michał Sowa.