12.12.2023 / 11:15
StoryEditor

Jaka będzie restauracja przyszłości? Najważniejsze trendy jakie kształtują branżę gastronomiczną

Czy restauracje sprostają wszystkim obencym trendom?mat.prasowe
Cyfryzacja, kuchnia etniczna, zdrowe odżywianie, zmiana form konsumpcji, stosowanie lokalnych i sezonowych produktów to jedne z ważniejszych trendów nowoczesnej restauracji. Na znaczeniu zyskują również działania związane z poszanowaniem środowiska, społeczności lokalnej i ekonomii. Jakie wyzwania czekają restauracje?

Branża HoReCa mierzy się z licznymi wyzwaniami wynikającymi z sytuacji ekonomicznej, takimi jak wzrost cen produktów oraz kosztów mediów, usług i prądu oraz konieczności dostosowania do oczekiwań klientów.

Jak wskazuje Robert Ciechomski, menedżer ds. klientów HoReCa w Makro Polska: - Widoczny jest znaczny odpływ klientów z lokali gastronomicznych, szczególnie odczuwalne jest to w lokalach sezonowych i jest to spowodowane ograniczeniem wydatków na ten rodzaj usług. Restauratorzy zauważyli także, że konsumenci nie zamawiają już zestawu trzech dań i ograniczają spożycie napoi.

Dodaje również, że świadomość konsumenta końcowego jest już na wyższym, bardziej świadomym poziomie, niż była kilka lat temu i oczekujemy innej, lepszej usługi, profesjonalnego serwisu, jakościowych dań lub technik użytych do przygotowania potraw.

– Obecnie na rynku HoReCa można zaobserwować wiele trendów, które wynikają zarówno z wyzwań makroekonomicznych, jak i rosnącej świadomości zrównoważonego biznesu – mówi Jakub Kowalczyk, szef kuchni w Akademii Inspiracji Makro w Krakowie.

– Restauracje coraz częściej wprowadzają do karty menu potrawy inspirowane różnymi kuchniami i kulturami, co pozwala przyciągnąć nowych gości i zaoferować bardziej zróżnicowane dania. Duży nacisk kładzie się na regionalne produkty, lokalne potrawy czy komfortowe jedzenie, które przywodzi nam na myśl nasze lata dzieciństwa – takie, z którym po prostu czujemy się dobrze. Ponadto klienci coraz bardziej interesują się zdrowym odżywianiem – dodaje.

Warto zwrócić uwagę na cyfryzację, a więc zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, które pomagają zwiększyć efektywność operacyjną, wygenerować oszczędności i poprawić jakość obsługi.

Zdaniem  Macieja Możejko, eksperta ds. rozwoju biznesu klienta w Makro Polska:  - Jednym z najważniejszych rozwiązań jest narzędzie do rezerwacji stolików, dzięki któremu właściciele restauracji zyskują szersze możliwości zachęcenia klientów do wizyty w lokalu oraz zdejmują z pracowników obowiązek rozmów telefonicznych. Kolejnym godnym polecenia narzędziem jest menu elektroniczne. Dzięki skanowaniu kodów QR goście mają szybki dostęp do karty dań w różnych językach. Oprócz tego trafiamy do młodszej grupy docelowej, która dużo czasu poświęca mediom elektronicznym, smartfonom i taka forma jest dla nich bardziej atrakcyjna.

Na znaczeniu zyskuje również podejmowanie działań mających na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko. Zrównoważona gastronomia to taka, w której ograniczane jest zjawisko marnowania żywności, wykorzystywane są ekologiczne, lokalne i sezonowe produkty, ponadto stosuje się oszczędność m.in. wody oraz energii.

21. listopad 2024 14:06