Jakie mają Państwo plany rozwoju sieci sklepów Limonka w 2024 roku? Czy zamierzacie otworzyć nowe sklepy Limonka, jeśli tak ile jest w planach?
Mimo tego, że rozpoczęty rok, w mojej ocenie, będzie bardzo trudny dla kanału tradycyjnego, planujemy działania skierowane na rozwój w rozwój w różnych kierunkach – pracujemy nad wdrożeniem asortymentu do Magazynu Centralnego Sieci Limonka, rozpoczęliśmy prace nad spisaniem zasad funkcjonowania w sieci w postaci Księgi Dobrych Praktyk, wraz z Grupą Chorten tworzymy założenia pod wdrożenie aplikacji lojalnościowej oraz oczywiście aktywnie działamy w kierunku pozyskiwania nowych Partnerów sieci. W 2024 roku założyliśmy, że przekroczymy liczbę 200 placówek działających w Limonce.
Co udało się zrealizować w 2023 roku?
Oprócz ciągłego wzrostu liczby sklepów (w 2023 roku pozyskaliśmy niespełna 30 nowych placówek) powołaliśmy do życia nową spółkę która odpowiada za organizację i prowadzenia Magazynu Centralnego Sieci Limonka. Jest to dla nas kluczowy, pod kątem rozwoju, projekt którego głównym celem jest uatrakcyjnienie cen zakupu produktów przez sklepy działające w Limonce, a co za tym idzie podniesienie ich rentowności.
Jak wspieracie partnerów prowadzących sklepy pod Państwa szyldem? Czego oczekują Państwa franczyzobiorcy? Co otrzymują franczyzobiorcy w ramach współpracy z Państwa siecią?
Staramy się wspierać naszych Partnerów we wszystkich możliwych obszarach, szczególnie zależy nam na ciągłym polepszaniu atrakcyjności oferty handlowej, organizacji jak najlepszych promocji czy też pomocy w zakresie interpretacji ciągle zmieniających się przepisów. Nasi Partnerzy oczekują od nas stałej współpracy, którą zapewniamy za pośrednictwem Specjalistów ds. Rozwoju Sieci będących w stałym kontakcie z Właścicielami placówek oraz pracowników biura handlowego. Jesteśmy organizacją kupiecką która powstała oddolnie, naszą misją jest ciągła praca dla dobra Partnerów którzy nam zaufali i z nami współpracują. Realizujemy ją współpracując z Partnerami w sposób elastyczny, mamy ofertę skierowaną do placówek o różnej wielkości, asortymencie czy lokalizacji. Dzięki temu, że działamy w ramach Grupy Chorten nasi Partnerzy korzystają z ponad 360 kontraktów w efekcie czego mają do dyspozycji atrakcyjne warunki zakupowe oraz możliwość wypracowania dodatkowych gratyfikacji. Oprócz tego, w ramach umowy, Partnerzy otrzymują regularnie komplet materiałów promocyjnych (plakaty, banery, gazetki) które wspierają sprzedaż i poprawiają wizerunek sklepu i to wszystko bez dodatkowych kosztów w postaci opłat za udział w sieci!
Jak radzi sobie sieć sklepów Limonka w trudnych czasach kryzysu, rosnących kosztów, wzrostu płacy minimalnej? Co jest dla Was największym wyzwaniem, dla waszych franczyzobiorców?
W naszym modelu działalności każdy Przedsiębiorca prowadzący sklep w sieci Limonka odpowiada indywidualnie za wynik finansowy swojej firmy. Oczywiście największym wyzwaniem dla sklepów jest utrzymanie rentowności. Z jednej strony stale rosnące koszty działalności, z drugiej bardzo silna presja konkurencji powodują, że trzeba dołożyć bardzo dużo starań, aby biznes przynosił zyski pozwalające na dalszy rozwój. To, w dzisiejszych czasach, jest bardzo trudne. Dlatego bardzo dużą wagę przywiązujemy do rozmów z naszymi Partnerami i zachęcania ich do jak najściślejszej współpracy z siecią i korzystania z możliwości działania w grupie.
Ostatnie ważne wydarzenia w życiu sieci sklepów Limonka, rozwoju sieci?
Tak jak wspomniałem wcześniej, jedną z najważniejszych decyzji którą podjęliśmy w 2023 roku była decyzja o powołaniu spółki Magazyn Centralny Sieci Limonka. Jest to bardzo odważny krok, ale, w naszej ocenie kluczowy dla dalszego rozwoju sieci. Kolejnymi ważnymi wydarzeniami było podjęcie prac w ramach Grupy Chorten nad budową aplikacji mobilnej którą chcemy wdrożyć w bieżącym roku oraz rozpoczęcie spisywania Księgi dobrych Praktyk.
Chciałbym zapytać o Państwa model franczyzy i koszty przystąpienia do sieci.
Współpracujemy z naszymi Partnerami w miksie modelu miękkiej franczyzy połączonej w grupę zakupową. Sklepy nie wnoszą opłaty za działanie w sieci.
Jak Pan sądzi, jakie wyzwania stoją przed handlem w mniejszych miejscowościach?
Z dużą obawą obserwuję bardzo intensywną ekspansję sklepów z kanału nowoczesnego w małych miejscowościach. Muszę powiedzieć, że bardzo negatywnie oceniam decyzje władz lokalnych które pozwalają na otwieranie się bez jakichkolwiek ograniczeń tego typu sklepów w swoich miejscowościach. Partnerzy prowadzący sklepy to najczęściej lokalni mieszkańcy, płacący podatki na miejscu, a każdy kolejny sklep powoduje zamknięcie kilku placówek które od lat działają pośród lokalnej społeczności. Do tego dochodzi bardzo agresywna polityka promocyjna, gdzie sklepy dyskontowe oferują markowe produkty w zaniżonych cenach. Ciężko się w tym odnaleźć.
Co Pana zdaniem daje franczyza sklepowi spożywczemu w małym mieście, jakie są korzyści dla sklepu w małym mieście z przystąpienia do sieci?
Patrząc na zagrożenia o których przed chwilą powiedziałem, jedyną słuszną drogą jest sieciowanie się i stosowanie się do zasad obowiązujących w danej organizacji. W mojej ocenie sklepy które nadal będą chciały funkcjonować wyłącznie na swój rachunek będą w przyszłości miały problemy z utrzymaniem się na rynku. Oczywiście ważne jest to, żeby dobrze wybrać sieć pod kątem swoich oczekiwań i potencjalnych korzyści. Działanie w ramach dobrej sieci daje same korzyści.
Jak zmieniają się oczekiwania konsumentów co do asortymentu?
Zauważam, że Konsumenci cały czas szukają nowości, produktów regionalnych które urozmaicą ich dietę. Szczególnie ma to miejsce w asortymentach świeżych takich jak wędliny czy pieczywo, ale nie tylko. W naszych sklepach wprowadziliśmy do oferty produkty Z Podlaskiej Spiżarni będące marką Grupy Chorten dostępną na Pomorzu wyłącznie w sieci Limonka. Produkty te, mimo tego, że należą do marki premium, sa bardzo chętnie kupowane przez klientów, którzy, co cieszy, po nie wracają. Żeby wyróżniać się na rynku musimy ciągle poszukiwać nowości, to przyciąga klientów do naszych sklepów.