Jak wynika z danych firmy badawczej PMR, trzy czwarte sklepów ogólnospożywczych należy do sieci franczyzowych. Kilka lat wcześniej było to nieco ponad 60 proc., zatem rozwój liczebny franczyzy jest bardzo znaczący.
Wartość obrotów segmentu franczyzy w detalicznym handlu ogólnospożywczym to ok. 120 mld zł netto, co odpowiada mniej więcej jednej trzeciej całego rynku. Ta wartość znacząco nie zmienia się, ponieważ do sieci franczyzowych przystępują głównie małe sklepy convenience. Ich liczba rośnie, ale jednostkowe obroty są relatywnie niskie.
Franczyza dominuje w handlu detalicznym
Wśród największych sieci w Polsce dominuje franczyza – liderem jest Żabka, na drugim miejscu jest zarządzana przez Eurocash sieć Abc, potem dwie sieci z GK Specjał – Nasz Sklep i Livio. Dopiero na 5. miejscu jest Biedronka, która nie działa we franczyzie. To pokazuje siłę franczyzowego modelu biznesowego.
Agencja PMR przeprowadziła badania, w których niezależni detaliści i franczyzobiorcy oceniali swoją obecną sytuację finansową i pozycję swojej firmy oraz perspektywy jej rozwoju. Wyniki były czytelne – uczestnicy systemów franczyzowych notują wyższe przychody i w jaśniejszych barwach widzą przyszłość swojej firmy. Osoby działające poza franczyzą – zwłaszcza w ostatnich latach, naznaczonych pandemią, inflacją i wzrostem kosztów prowadzenia działalności – czują się bardziej zagrożone, pozbawione wsparcia i stabilizacji biznesowej.