Dyrekcja Generalna ds. Polityki Konkurencji, Spraw Konsumenckich i Kontroli Nadużyć Finansowych (DGCCRF) Ministerstwa Finansów Francji uznała, że model franczyzowy Carrefoura był zbyt restrykcyjny. W dokumencie, do którego dotarły franzuskie media Ministerstwo Finansów stwierdza, że umowy franczyzowe zawierają asymetryczne zapisy, działające na korzyść operatora. Oznaczałoby to, że Carrefour nadużywa pozycji dominującej.
Niesprawiedliwy model franczyzowy?
Z kolei Generalna Dyrekcja ds. Konkurencji, Konsumpcji i Zwalczania Nadużyć Finansowych skierowała swój pozew po trwającym od kilku lat dochodzeniu, zarzucając sieci zawyżanie rekomendowanych cen detalicznych, narzucanie obowiązku zaopatrywania się niemal wyłącznie w Carrefourze jako hurtowni czy narzucenie niekorzystnych dla franczyzobiorców i faworyzujących operatora klauzul dot. wcześniejszego rozwiązania umowy.
Przedsiębiorcy działający we francuskim Stowarzyszeniu Franczyzobiorców Carrefour w grudniu 2023 r. złożyli w Sądzie Gospodarczym w Rennes pozew, w którym kwestionują model franczyzowy sieci, uważając go za niesprawiedliwy.
Carrefour nie zgadza się z zarzutami
Sieć Carrefour Francja opublikowała komunikat, w którym informuje, że otrzymała powiadomienie o interwencji Ministerstwa Gospodarki w sporze zainicjowanym przez Stowarzyszenie Franczyzobiorców Carrefour. Operator nie zgadza się ze stawianymi mu zarzutami.
"Carrefour stanowczo kwestionuje zarzuty Ministerstwa Gospodarki dotyczące zarządzania siecią franczyzową, a także całkowicie nieproporcjonalny charakter grzywny, o którym może orzekać tylko sąd, do którego sprawa jest skierowana" – czytamy w oświadczeniu. Detalista przekonuje jednocześnie, że „Ministerstwo interweniuje w sporze, który rozpoczął się kilka miesięcy temu, nie podając żadnych nowych informacji merytorycznych”. I dodaje: „Kwota grzywny jest oczywiście bezzasadna, biorąc pod uwagę wpływ omawianych klauzul umownych”.
Jak podaje sieć, co roku w ramach franczyzy Carrefour Proximity uruchamianych jest 250 nowych placówek, a wypracowany wspólnie z partnerami model franczyzowy przyciąga ponad 6 tys. potencjalnych franczyzobiorców. "Carrefour będzie nadal śmiało bronić tego modelu, z korzyścią dla całej swojej sieci i tysięcy pracowników, którzy w niej pracują" – oświadcza firma.
Carrefour rozwija system franczyzowy w segmencie proximity m.in. pod szyldami Proxi, Contact, Express i City.