Znalezienie dobrej lokalizacji na sklep to niełatwe zadanie, które wymaga czasu i cierpliwości. Co warto wiedzieć o okolicy, aby Twój planowany biznes się udał?
W pierwszej kolejności kieruj się wyborem lokalu, który znajduje się na parterze w widocznym miejscu. Klienci niechętnie odwiedzają trudno dostępne sklepy, a wspinaczka po ewentualnych schodach tym bardziej nie zachęca do odwiedzin.
Sklep spożywczy przy szkole?
Jest dużo czynników, które decydują o popularności bądź przegranej potencjalnego sklepu spożywczego. Niezwykle istotną kwestią jest to, aby funkcjonował blisko dużych skupisk ludzi. Najlepiej jak będą to osiedla mieszkaniowe, budynki biurowe. Jeśli sklep będzie z założenia osiedlowy ważne, żeby znajdował się blisko uczęszczanych i popularnych miejsc, takich jak: dworzec, przystanki autobusowe, szkoły i przedszkola, kościoły, przychodnie czy też szpitale.
Parking. Dobrze przemyślany to strzał w dziesiątkę. Ważne, żeby był duży i posiadał wystarczającą liczbę miejsc również na samochody dostawcze. Najlepiej jak parking będzie wyasfaltowany lub wyłożony kostką brukową. W przypadku małych miast i wsi często jeszcze dominują parkingi ziemne. W sezonie jesiennym lub zimowym w przypadku częstych opadów takie parkingi zamieniają się w błotne kałuże, które klienci wolą omijać z daleka. Mogą one tylko zniechęcić klientów do wizyty w sklepie. Dodatkowo każdy parking powinien być dobrze oznakowany a przede wszystkim powinien posiadać komfortowy wjazd i wyjazd.
Istotną sprawą, którą jako przyszły właściciel sklepu powinieneś sprawdzić jest to czy dzielnica nie posiada planów co do montażu parkometrów w wybranym przez Ciebie miejscu. W przypadku osiedlowych sklepów nie jest to najlepsza informacja. Znamy przypadki właścicieli, którzy w wyniku decyzji o montażu parkometrów stracili klientów bezpowrotnie. Informacje o parkometrach w danej okolicy możesz uzyskać w wybranym urzędzie dzielnicy miasta. Ponadto, żeby uniknąć rozczarowań w przyszłości, poznaj plany samorządów terytorialnych dotyczące ewentualnych remontów, przebudów ulic,placów.
Warto prześledzić ile sklepów działa w danej okolicy oraz co sprzedają? Dobrym pomysłem jest sprzedawać produkty, których nie ma w ofercie konkurencji lub które mogą stanowić jej uzupełnienie.
Jeśli planujesz otworzyć sklep w małej miejscowości należy wziąć pod uwagę liczbę jej mieszkańców. Spróbuj uzyskać dane demograficzne miasteczka. Takie informacje uzyskasz na pewno w urzędzie gminy. Możesz też zamówić je w firmach zajmujących się wyszukiwaniem takich danych. To co najlepiej wiedzieć, to wielkość populacji, dochodów uzyskiwanych przez mieszkańców i mediana wieku, która pokazuje jaka grupa wiekowa przeważa w miasteczku.
Koncesja na alkohol to sprawa, której nie możesz zignorować planując otwarcie sklepu. O ile w mniejszych miejscowościach zdobycie koncesji nie jest trudne o tyle w dużych miastach kolejki czekających na takie pozwolenie są niestety długie.
Sprawą oczywistą jest dostęp do wszelkich mediów. Woda w sklepie powinna być przetestowana przez powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną. Do wykonywania codziennych operacji w sklepie potrzebne jest stałe łącze internetowe.