Zaangażowanie po pierwsze
Zdaniem Justyny Krężołek właścicielki sieci Hitpol kluczowym aspektem jest, aby właściciel sklepu spożywczego angażował się w rozwijanie swojego biznesu i otwarcie podchodził do ewentualnych zmian. Taka postawa zdecydowanie pomoże mu pokonywać różne trudności. Efektywna organizacja pracy, obejmująca zarządzanie sklepem, personelem, planowanie i koordynacja działań w placówce to kolejne ważne umiejętności w opinii Krężołek.
- Znaczące są także zdolności komunikacyjne przy współpracy z pracownikami, dostawcami, klientami, jak i centralą sieci Hitpol. Dodatkowo, wartościowe są umiejętności analityczne. Sieć dostarcza każdej placówce kompleksowe analizy wraz z przygotowaną strategią proponowanych działań. Właściciel sklepu powinien więc posiadać umiejętność do przeanalizowania tych informacji i podejmowania strategicznych decyzji dla swojej placówki – kontynuuje właścicielka sklepów Hitpol.
Otwartość na współpracę, jako najbardziej przydatną cechę franczyzobiorcy wymienia również Marian Zych, dyrektor generalny sieci sklepów Livio. - Przede wszystkim otwartość na współpracę, zorientowanie na sukces i umiejętność świadomego analizowania szerokich korzyści, jakie niesie ze sobą prowadzenie sklepu w ramach modelu franczyzowego. – podkreśla Zych.
Zgrany zespół i jasne reguły
Wytrwałość w dążeniu do celu, umiejętność budowania zespołu pracowników i zjednywania ludzi – te kwestie według Ireneusza Wróbla, franczyzobiorcy sieci Lewiatan decydują o sukcesie przedsiębiorcy.
- Wytrwałość jest potrzebna w walce z konkurencją, urzędami. Ilość problemów związanych z samym prowadzeniem sklepu ze strony księgowej, podatkowej oraz bieżących sprawozdań jest przerażająca i ciągle rośnie. Pozytywne myślenie przydaje się w codziennej pracy i wizji dotyczącej przyszłości biznesu. Należy być nastawionym zawsze na tak, z uśmiechem witać każdy dzień w biznesie. Natomiast umiejętność prowadzenia zespołu ludzi, współdziałania ze swoimi pracownikami to nieodzowna umiejętność w prowadzeniu biznesu, zgrany zespół i jasne reguły gry to gwarantowany sukces biznesu - wyjaśnia Ireneusz Wróbel.
Przedsiębiorczość ponad wszystko
Jest kilka niezbędnych cech charakteru, które zdaniem Łukasza Terelaka, starszego kierownika ds. handlu w Odido pozwolą w sposób efektywny prowadzić sklep. Jego zdaniem sukces w prowadzeniu franczyzy zależy od następujących czynników:
- Przedsiębiorczość, która pozwala na umiejętne zarządzania biznesem i podejmowanie decyzji. Zaangażowanie, cechujące się oddaniu pracy i rozwojowi swojego sklepu. Dyscyplina, w postaci konsekwentnego stosowania się do przyjętych standardów franczyzodawcy. – tłumaczy Terelak.
Przedsiębiorczość, jako pierwszą cechę idealnego franczyzobiorcy wymienia również Bartłomiej Tarłowski z Grupy Muszkieterów.
- Właściciel sklepu, powinien być osobą przedsiębiorczą, która potrafi planować, budować zespół, zarządzać finansami. Ponadto jest odporna na stres, otwarta na zdobywanie nowej wiedzy i posiada zdolność adaptacji do zmieniających się warunków.- tłumaczy Tarłowski.
Przedsiębiorca, jako właściciel placówki handlowej powinien zdaniem Tarłowskiego posiadać zestaw kompetencji, które określa się potocznie mianem "żyłki do handlu”, czyli umiejętności przeprowadzania transakcji handlowych oraz budowania relacji z klientami. Dlatego orientacja na klienta, empatia, umiejętności negocjacyjne to swoisty niezbędnik właściciela sklepu.
Umieć widzieć i słyszeć to podstawa!
- Osoba, która chce otworzyć sklep franczyzowy przede wszystkim musi kierować się zdrowym rozsądkiem, wielką tolerancją i wyrozumiałością dla rynku. Warto pamiętać, że franczyza to współpraca z wybraną przez nas siecią i wskazane jest dokładne zapoznanie się z warunkami umowy. Należy umieć widzieć i słyszeć, czyli być na bieżąco ze zmieniającymi się trendami i nowościami wchodzącymi na rynek. Klienci są podstawą i żeby utrzymać się na rynku trzeba zapewnić im świeży towar i dobrą obsługę.- tłumaczy Krystyna Lizuraj, właścicielka sklepu franczyzowego sieci Stokrotka z Warszawy.
Czy każdy może być franczyzobiorcą?
Zdaniem właścicielki sieci handlowej Hitpol nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.
- Z pewnością wiele umiejętności można wypracować, przydatne są więc wszelkie szkolenia oraz determinacja w dążeniu do celu. – wyjaśnia i dodaje - Każdy kandydat na franczyzobiorcę może zdobyć niezbędne kompetencje i skorzystać z naszego doświadczenia, jednak sukces w roli Właściciela sklepu wymaga indywidualnego zaangażowania i gotowości do ciągłego rozwoju.
Innego zdania jest Łukasz Terelak z Odido - Nie każdy może być franczyzobiorcą, ponieważ wymaga to pewnych umiejętności, kapitału i zaangażowania. Szeroko rozumiany franczyzodawca może mieć określone wymagania dotyczące doświadczenia biznesowego, kapitału początkowego i lokalizacji sklepu.
Czy zatem każdy właściciel sklepu może zostać franczyzobiorcą? - Myślę, że tak, a z drugiej strony to zależy. Właściciele sklepów cenią sobie niezależność, dlatego najlepiej będą czuli się w systemach, które tę niezależność pozwolą im zachować. Ale bycie częścią większej grupy wiąże się także z umiejętnością dostosowania do reguł i zasad w niej panujących, które są niczym innym, jak standardami prowadzenia działalności biznesowej. Z tego wzajemnego dostosowania płyną z kolei benefity, które mają ogromne znaczenie w dobie przyspieszającej konsolidacji rynku. Franczyzobiorca, to sprytny przedsiębiorca, który korzysta z doświadczenia innych i współpracy z nimi. – mówi Bartłomiej Tarłowski, menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Grupy Muszkieterów.