Z "Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce" przygotowanego przez ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w czerwcu 2024 r. wynika, że MŚP wytwarzają blisko połowę wartości polskiego PKB (45,3 proc.). Jednocześnie mikroprzedsiębiorstwa, czyli podmioty zatrudniające do 10 osób, stanowią najliczniejszą grupę, bo aż 97,2 proc. wszystkich firm działających w Polsce. Generują one 28,2 proc. kwoty polskiego PKB, czyli mają większy udział w jego tworzeniu niż każda z pozostałych grup przedsiębiorstw (małe, średnie i duże).
Mikrofirmy siłą polskiej gospodarki
Mikroprzedsiębiorcy są więc znaczącą siłą naszej gospodarki. Jednak największym atutem właścicieli małych biznesów jest to, że aktywnie szukają nowych nisz rynkowych. Jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów jest obecnie franczyza – ponad 83 tys. polskich przedsiębiorców to franczyzobiorcy, z czego już 9000 z nich działa w popularnej w całym kraju sieci Żabka.
63 tys. miejsc pracy
Ci ostatni, zgodnie z Raportem Odpowiedzialności Grupy Żabka za 2023 r., wspólnie z siecią sklepów pod zielonym szyldem, zapewniają w Polsce ponad 63 tys. miejsc pracy, płacą podatki oraz angażują się w działania na rzecz lokalnych społeczności. W prowadzonych przez nich placówkach rozlicza się ok. miliarda transakcji rocznie. Całkowita kwota wartości dodanej do PKB, wytworzonej przez Grupę Żabka i współpracujących z nią franczyzobiorców, wyniosła w 2023 r. aż 9,1 mld zł, czyli o 30 proc. więcej niż w 2022 r. Żabka jest jednym z liderów rynku franczyzy w Polsce, oferującym gotowy model biznesowy dla przedsiębiorców. Dla wielu z nich, szczególnie tych z małych miejscowości i wsi, franczyza Żabki staje się realną szansą na prowadzenie własnego biznesu i stabilne zarobki.
Franczyza - szkoła przedsiębiorczości
– Franczyza to najlepsza szkoła przedsiębiorczości, a Żabka wspiera jej rozwój, nie tylko w dużych miastach, ale również na terenach wiejskich. Nasze sklepy, dzięki elastycznemu formatowi, wdrażanym innowacjom i ofercie dopasowanej do potrzeb klientów, zapewniają przewagę konkurencyjną na lokalnych rynkach. Ponadto gwarantujemy franczyzobiorcom prowadzącym sklepy wszechstronne przeszkolenie i stałą możliwość podnoszenia kompetencji przedsiębiorczych – mówi Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych Żabka Polska.