Południowoafrykańska firma SPAR Group posiada swój biznes w kraju nad Wisłą. To sieć sklepów conveniece. Jednak jak wynika z opublikowanych wyników grupy za okres 24 tygodni zakończony 15 marca 2024 roku, polski oddział odnotował spadek obrotów o 4,2 proc. w złotych, na co bezpośredni wpływ mogła mieć "utrata niewielkiej liczby detalistów" po ogłoszeniu przez SPAR sprzedaży swoich udziałów na tym rynku. Niedawno pisaliśmy na łamach portalu franczyzawhandlu.pl, jak na spadek obrotów sieci wpływają decyzje zakupowe franczyzobiorców.
Franczyzobiorcy w odwroce?
Jednym słowem - franczyzobiorcy zaczęli odchodzić z sieci zapewne z obawy o przyszłość. Wieść o ewentualnej sprzedaży SPAR-a mogła też spowodować obawy o kontakty z dostawcami towarów w przyszłości. Powodem może być też postrzeganie szyldu przez klientów, którzy mogli odnieść wrażenie, że sieć wycofuje się z Polski.
Winne dyskonty?
Firma wskazuje, że oprócz utraty części franczyzobiorców, na gorszy wynik finansowy może mieć też wpływ to, że w Polsce konsumenci pozostają pod presją w wyniku utrzymującego się wzrostu inflacji, który z kolei powoduje przesunięcie się w stronę dyskontów pomagających zarządzać kosztami życia. Przekładając z języka biznesowego na bardziej zrozumiały: klienci wybieraja dyskonty, bo są tańsze lub mają korzystniejsze ceny.
Kolejny raport finansowy SPAR Group opublikuje za okres sześciu miesięcy kończący się 31 marca br., w środę 12 czerwca 2024 roku. Więcej o sieci znajdziecie w naszym katalogu franczyzowym.