09.04.2025 / 14:21
StoryEditor

Grupa Eurocash ogłasza: jesteśmy największym franczyzodawcą w Polsce

Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy EurocashMateriały prasowe

Grupa Eurocash obchodzi w tym roku trzydzieste urodziny. W związku z okrągłym jubileuszem, operator m.in. takich sieci jak ABC, Groszek, Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Gama czy Lewiatan, wydał obszerny komunikat, w którym podkreślił swój wpływ na rynek oraz zaprezentował konkretne liczby.

Grupa Eurocash poinformowała, że jako sieć licząca ponad 15,5 tys. placówek jest nie tylko czołowym hurtownikiem FMCG, ale też - zgodnie z analizą Deloitte - największym franczyzodawcą w Polsce. Według najbardziej aktualnych danych Ministerstwa Finansów o podatnikach CIT w 2023 r., z przychodami na poziomie ok. 35 mld zł, firma wyprzedziła drugą na podium Żabkę o ponad 10 mld zł, a sieć Carrefour o prawie 25 mld zł.

Największy franczyzodawca w kraju

Poza liczbą sklepów i wielkością przychodów, Grupa Eurocash wyprzedza innych organizatorów franczyz i systemów partnerskich także pod kątem wielkości zatrudnienia. Z liczbą 19 tys. pracowników zajmuje pierwsze miejsce na podium, przed Stokrotką (12 tys.) i Polską Grupą Supermarketów (10 tys.).

Warto zaznaczyć, że pozycję największego franczyzodawcy Eurocash utrzymuje niezależnie od branży. Dla porównania, w sieci Orlen działa ok. 3,5 tys. placówek, a restauracje popularnej sieci McDonald‘s liczą 546 obiektów.

Zgodnie z danymi PMR, sklepy zrzeszone w sieciach Eurocash - takich jak Delikatesy Centrum, ABC, Groszek, Euro Sklep, Lewiatan czy Gama, stanowią aż 1/3 wszystkich sklepów prowadzonych w modelach franczyzowych i 1/4 wszystkich sklepów spożywczych działających w Polsce.

- Jesteśmy liderem rynku - czołowym hurtownikiem, jednym z kluczowych pracodawców, a teraz także największym franczyzodawcą w kraju. Od 30 lat konsekwentnie budujemy handel w Polsce, przechodząc imponującą drogę: od wykupu menadżerskiego, przez debiut giełdowy, po strategiczne akwizycje, takie jak przejęcie Tradisu. Blisko współpracujemy z naszymi klientami, pomagając im rozwijać i prowadzić sklepy. Inwestujemy w rynek lokalny, wspierając jego wzrost i digitalizację. Dzięki naszym franczyzom i systemom partnerskim, tworzymy niezależnym detalistom dogodne warunki do rozwoju, pozwalając im efektywnie konkurować z większymi graczami - mówi Luis Amaral, założyciel Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash: sklepy lokalne potrzebują integracji

Zdaniem przedstawicieli marki, sklepy lokalne potrzebują integracji w ramach sieci partnerskich i franczyzowych nie tylko po to, żeby rosnąć, ale też po to, żeby przetrwać. Z ogólnorynkowych danych wynika, że za spadek liczby tego typu placówek w aż 97 proc. odpowiadają obiekty poniżej 40 metrów kwadratowych i punkty niezrzeszone.

- Wniosek jest prosty: tylko w grupie i z precyzyjnymi narzędziami do rozliczeń w oparciu o dane - takimi jak np. rozwijana przez Eurocash EuroPlatforma, sklepy lokalne zyskują dostęp do cen i ofert pozwalających im skutecznie konkurować na rynku - tłumaczy Grupa w komunikacie.

Zorganizowane w największych franczyzach i systemach partnerskich sklepy do 100 mkw. już teraz osiągają średnio o 6-7 proc. lepsze wyniki niż niezrzeszone placówki w podobnym metrażu. Zdaniem włodarzy firmy, w miarę dalszej integracji rynku - ich przewaga będzie tylko rosnąć.

Trzydzieści lat budowania handlu

To właśnie na powyższych przesłankach opiera się wizja Eurocash, któremu przez ostatnie trzy dekady udało się zbudować kompleksowy ekosystem wspierający lokalnych detalistów w każdym aspekcie prowadzenia biznesu i na każdym etapie jego rozwoju. Grupa pomaga klientom w reagowaniu na bieżące wyzwania, ale przede wszystkim oferuje im narzędzia: platformy do zarządzania biznesem, m.in. eurocash.pl czy EuroPlatform, programy lojalnościowe, atrakcyjne promocje i asortyment, które mają realny wpływ na wyniki sklepów.

Przykładowo w sieciach Groszek, ABC i Euro Sklep, działających w ramach spółki Eurocash Sieci Partnerskie, dynamika wartości sprzedaży w sklepach stosujących promocje detaliczne jest średniorocznie o 2,8 proc. wyższa niż w sklepach, które z nich nie korzystają. Tak samo wygląda to w przypadku liczby paragonów. Placówki stosujące promocje wypadają też o 3,6 proc. lepiej pod kątem dynamiki ilości sprzedaży.

- Badania konsumenckie wyraźnie pokazują, że pomimo aktualnej presji na ceny i promocje, polski konsument ma coraz większą siłą nabywczą i coraz bardziej docenia jakość, świeżość, lokalność i personalizację. To wszystko atuty, które według europejskich benchmarków najlepiej spełniają franczyzy. Właśnie dlatego wierzymy w ten model i konsekwentnie realizujemy swoją strategię, stawiając na rozwój czołowej organizacji detalicznej w Polsce. Dostrzegamy ogromny potencjał w przyłączaniu nowych sklepów do naszych sieci i systematycznie zwiększamy udziały rynkowe, wzmacniając pozycję lokalnego handlu - komentuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Okrągły jubileusz

Aby uzyskać dostęp do najbardziej atrakcyjnych promocji, sklepy muszą być częścią silnych struktur sieciowych. Nad tym właśnie pracuje Eurocash w obszarze swoich sieci partnerskich, w których już prawie 6 z 7,5 tys. detalistów (80 proc.) dołączyło do EuroPlatform.

Lewiatan i Gama są już w całości zintegrowane i z sukcesem wprowadzają komunikację opartą na lokalności. Zintegrowane są również Delikatesy Centrum, których wyróżnikiem są szerokie promocje i Delikarta - oparty o algorytmy AI program lojalnościowy, który w 2024 r. przekroczył próg 4 mln użytkowników.

- Trzydziestolecie Grupy Eurocash zbiegło się w czasie z bardzo wymagającym okresem dla całej branży spożywczej w Polsce. W wyniku gwałtownej inflacji, nawet po jej wyhamowaniu konsumenci dalej ograniczają wydatki, a sieci intensywnie o nich walczą. Nie brakuje też innych wyzwań, takich jak wchodzący w życie system kaucyjny. W takich okolicznościach szczególnie mocno wybrzmiewają argumenty za tym, że warto się organizować i korzystać z siły grupy. A jeszcze lepiej: z siły największego polskiego franczyzodawcy - podsumowuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

O Grupie Eurocash

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl.

Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.

Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).

13. kwiecień 2025 20:54