Grupa Żabka z powodzeniem wykorzystuje sprzyjające uwarunkowania makroekonomiczne, aktywnie kształtując rosnący całkowity rynek adresowalny (TAM – total addressable market), czego efektem jest sukces jej oferty detalicznej. Ekosystem convenience Grupy Żabka, skutecznie łączący stacjonarne oraz cyfrowe kanały sprzedaży, został starannie zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu potencjału najszybciej rozwijających się segmentów rynku.
Zestaw przewag konkurencyjnych
Grupa Żabka podkreśla, że ma wszelkie niezbędne zasoby do dalszego dynamicznego wzrostu, w tym przede wszystkim wyjątkowy i wysoce zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych, takich jak oparcie ekosystemu na zaawansowanych technologiach czy dopasowanie modelu biznesowego do potrzeb na klientów mających ograniczony czas – są to głównie osoby młodsze, zamieszkujące większe miasta i zamożniejsze od przeciętnego mieszkańca Polski, skłonne zapłacić więcej za wygodę zakupów.
Grupa opiera swoją działalność na modelu franczyzy dostosowanym do jej specyficznych wymagań. Zakłada on wyraźny podział obowiązków pomiędzy franczyzodawcę a franczyzobiorców, którzy są niezależnymi, działającymi lokalnie przedsiębiorcami.
Skala biznesu i spójność oferty
W ramach współpracy franczyzowej korzystają oni ze skali oraz spójności oferty Grupy Żabka, które to cechy zapewniają przewagę konkurencyjną w wybranych obszarach. Należą do nich: wybór lokalizacji sklepu, najem lokalu, zaprojektowanie układu sklepu, strategia doboru asortymentu, organizacja łańcucha dostaw. Odpowiedzialność za te aspekty spoczywa na Grupie Żabka, co pozwala franczyzobiorcom skoncentrować się na samodzielnym zarządzaniu sklepem, obsłudze klienta, zarządzaniu swoimi pracownikami i dbaniu o dostępność produktów na półkach.
Ponadto Grupa Żabka zapewnia franczyzobiorcom narzędzia cyfrowe i aplikacje ułatwiające ich codzienną pracę i realizację obowiązków.
1000 sklepów rocznie
Grupa Żabka z powodzeniem realizuje strategię rozwoju, w ramach której co roku otwiera ok. 1000 sklepów. Dedykowany zespół, liczący około 130 osób i wspierany przez sprawdzony system zatwierdzania lokalizacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, nieustannie wyszukuje optymalne miejsca pod nowe placówki.
Istotnym czynnikiem umożliwiającym szybki rozwój sieci sprzedaży jest także należycie doinwestowana i zdigitalizowana infrastruktura logistyczna Grupy Żabka, którą uzupełnia scentralizowany pion zamówień i zaopatrzenia.
Od ponad 25 lat Grupa Żabka odnotowuje nieprzerwany dynamiczny wzrost wszystkich kluczowych wskaźników operacyjnych: sprzedaży, wydajności działania sklepów, ogólnej rentowności i konwersji gotówki.
Dynamicznie rosnące wskaźniki ekonomiczne
W latach 2000–2023 sprzedaż do klientów końcowych Grupy rosła w tempie 23 proc. CAGR. Wzrost ten były efektem przede wszystkim szybkiego rozwoju sieci sklepów oraz dobrych wyników już działających punktów sprzedaży. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 12893 mln PLN w porównaniu z 10532 mln PLN w pierwszym półroczu 2023 r.
Wysoka dynamika sprzedaży przełożyła się z kolei na wysoką rentowność działalności Grupy, która w latach 2021–2023 odnotowywała wzrost skorygowanego wyniku EBITDA na poziomie 19 proc. CAGR, w 2023 r. wypracowała skorygowaną marżę EBITDA na poziomie 12,4 proc., a w latach 2021–2023 i w pierwszym półroczu 2024 r. uzyskała wskaźnik konwersji gotówki na poziomie powyżej 85 proc. Ponadto w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2024r. wzrost skorygowanego wyniku EBITDA Grupy Żabka wyniósł 33 proc. r/r.