26.02.2024 / 12:27
StoryEditor

Jakie nieprzewidziane sytuacje mogą spotkać franczyzobiorcę podczas pierwszych lat prowadzenia sklepu spożywczego?

Spadek sprzedaży to jedna z najczęstszych bolączek prowadzenia sklepu.Shutterstock
Pierwsze lata prowadzenia sklepu spożywczego nie należą do łatwych. Na jakie zatem nieprzewidziane zdarzenia franczyzobiorca - właściciel sklepu powinien być przygotowany?

Labirynt prawny  

W ostatnim czasie branża handlowa była jedną z najbardziej dotkniętych przez zmiany prawne.

- Śledzenie wszystkich nowych przepisów, dyrektyw, ustaw, czy uchwał, ich rozpoznanie, a na końcu implementacja, zajmują wiele czasu i czasami wiąże się to z koniecznością ponoszenia kosztów. Wsparcie franczyzodawcy w tym zakresie, to z pewnością atut i duża szansa, że dostosowanie się do nowych wymogów nie będzie trudne. – mówi Bartłomiej Tarłowski, Grupa Muszkieterów.

Według franczyzobiorcy sieci handlowej Lewiatan trzeba uważać na zmiany podatkowe i księgowe. Jego zdaniem ilość sprawozdań, przekazywania danych do urzędów jest ogromna.

- Niepewność związana z obozami rządzących oraz świadomości roli nas przedsiębiorców w tworzeniu gospodarki. Ciągłe wzrosty kosztów mediów, wynagrodzeń, opłat serwisowych, usług to ciągła kalkulacja rentowności biznesu. Na koniec wspomnę o nowej ustawie kaucyjnej, która wchodzi w życie od 1 stycznia 2025 roku i nakazuje nam sklepom powyżej 200m2 zainstalowanie bardzo kosztownego systemu do przyjmowania opakowań. Jego koszt średnio na sklep wyniesie około 200 000 zł i jest to inwestycja, która zaważy na być albo nie być średnich sklepów. – wyjaśnia Ireneusz Wróbel, franczyzobiorca sieci Lewiatan.

Niemiłe niespodzianki?

Do najczęstszych nieprzyjemnych sytuacji pojawiających się w czasie prowadzenia sklepu zalicza się spadek sprzedaży. Co wtedy?

- Franczyzobiorca powinien mieć plan awaryjny na wypadek spadku sprzedaży, na przykład poprzez różnorodność oferty produktowej, promocje czy dedykowaną propozycję produktów lokalnych. – tłumaczy Łukasz Terelak, starszy kierownik ds. handlu detalicznego w Odido.

Kolejną sprawą są koszty funkcjonowania sklepu, w postaci rosnących kosztów pracy czy kosztów utrzymania sklepu (prąd, wywóz śmieci). Właściciel sklepu powinien podejmować działania optymalizujące koszty.

Zdaniem Terelaka, franczyzobiorca może mieć też problemy z dostawcami, dlatego konieczne jest zapewnienie elastyczności w przypadku opóźnień lub problemów z dostawami towarów, aby uniknąć niedoborów na półkach sklepowych.

Do nieprzewidzianych niemiłych sytuacji należą problemy kadrowe. Franczyzobiorca musi być gotowy na sytuacje związane z personelem, takie jak odejścia pracowników, konieczność szkolenia nowych pracowników lub rozwiązywanie konfliktów w zespole.

Częste awarie…

Problemy techniczne w postaci awarii urządzeń, systemów kasowych również mogą wpłynąć na codzienną działalność sklepu. Właściciel sklepu powinien mieć plan działania w przypadku takich sytuacji, aby zminimalizować trudności w codziennym funkcjonowaniu sklepu.

- W każdym momencie kiedy się wydaje, że jest się na prostej okazuje się, że jednak nie. Zepsuje się lodówka, pracownik nie przyjdzie do pracy, ktoś coś ukradnie, naprawdę wiele innych różnych zdarzeń na które trzeba być przygotowanym włącznie z komentarzami w Internecie. - dodaje Tomasz Zwierzyński, franczyzobiorca sieci handlowej Carrefour.

 

 

03. grudzień 2024 18:42