26.03.2024 / 14:11
StoryEditor

Jest 65 sklepów na kołach, a było dwa razy więcej. Co się wydarzyło?

Liczba mobilnych sklepów spadła i wynosi obecnie 65.Materiały promocyjne
Format Abc na kołach to sklepy mobilne obsługujące tereny wiejskie, głównie najmniejsze miejscowości nieposiadające tradycyjnych sklepów. Szyld należy do Grupy Eurocash, a działa na zasadach franczyzy, gdzie osoby prowadzące działalność gospodarczą najczęściej zasiadają za kierownicą sklepu na kółkach. Czy taki koncept biznesowy się sprawdza?

Zacznijmy od liczb. Jeszcze w marcu 2022 r. Abc na kołach liczył ok. 130 pojazdów, operujących w siedmiu województwach – lubelskim, mazowieckim, świętokrzyskim, małopolskim, łódzkim, podkarpackim i śląskim. Zaczęto także ekspansję w woj. podlaskim, w planach było otwarcie 20 nowych sklepów, m.in. w okolicach Białegostoku, Łomży i Suwałk.

65 sklepów mobilnych

Jednak chyba coś poszło nie tak i w chwili obecnej liczba sklepów mobilnych wynosi 65. Chociaż wcześniej franczyzodawca przekonywał: - Dzięki świetnym wynikom sprzedaży w zeszłym roku, 2022 rok rozpoczęliśmy pełni pozytywnej energii i zapału do pracy. Potencjał naszego biznesu jest ogromny i również w tym roku dołożymy wszelkich starań, aby jak najlepiej go wykorzystać. Chcemy dalej się rozwijać i powiększać sieć współpracujących z nami przedsiębiorców – opowiadał  Błażej Białczyk, dyrektor generalny Abc na kołach.

Słów kilka teraz na temat wyników finansowych i rentowności. Na podstawie danych finansowych za 2022 r., widać, iż planów ekspansji nie udało się zrealizować. Pomimo inflacji zbliżającej się średniorocznie do 15 proc., w całym roku przychody spółki wyniosły trochę ponad 30,1 mln zł, a rok wcześniej było to niespełna 30 mln zł. W tym samym okresie strata przekroczyła połowę wartości przychodów i wyniosła ok. -15,5 mln zł – ponad dwukrotnie więcej niż rok w wcześniej. Firma raportowała ponadto ujemny kapitał (fundusz) własny -40,3 mln zł, z czego 36,2 mln zł stanowiły kredyty i pożyczki.

Jakie wyniki za ubiegły rok?

Nie znamy natomiast obrotów w 2023 roku. Sam operator zdaje się widzieć nadal sens biznesowy tego przedsięwzięcia: - Znaczący wzrost wartości koszyka zakupowego, tj. wzrost liczby kupowanych produktów w tej sieci, jest dowodem, że mobilne sklepy odpowiadają na potrzeby mieszkańców terenów wiejskich i mogą stanowić odpowiedź na zamykanie się placówek spożywczych, szczególnie w wyludniających i starzejących się regionach. Sieć liczy aktualnie 65 mobilnych sklepów, które zaopatrują klientów w najmniejszych miejscowościach w 8 województwach w Polsce - czytamy w stanowisku sieci.

Więcej informacji m.in. o kondycji Abc na kołach znajdziecie w artykule Konrada Kaszuby na portalu wiadomoscihandlowe.pl oraz w naszym katalogu franczyzowym.

21. listopad 2024 11:05