Wymagające otoczenie społeczno-gospodarczo nie zaburzyło wyników sieci Lewiatan, która szacuje, że w 2024 roku osiągnęła ponad 17,3 mld złotych obrotu detalicznego, w tym blisko 1 mld złotych zrealizowanego dzięki produktom marki własnej. Dla porównania, łączne obroty w 2023 roku wyniosły 16,6 mld złotych.
W minionym roku sieć wdrażała strategię biznesową na lata 2023- 25 "Skuteczna organizacja, precyzyjna do konsumenta", która skupia się na zwiększeniu konkurencyjności sklepów sieci, poprawie efektywności operacyjnej oraz budowie silnej i odpowiedzialnej marki w lokalnych społecznościach. Kontynuowano ponadto proces transformacji
cyfrowej i technologicznej.
Zrealizowano również plan ekspansji, otwierając w ciągu całego roku 231 nowych placówek. zwiększając liczbę zrzeszanych placówek do 3255. Jednocześnie w tym samym czasie zamknięto 205 punktów handlowych.
- Nowe sklepy otwierają zarówno przedsiębiorcy, którzy są już członkami naszej sieci, jak i nowi franczyzobiorcy, którzy dopiero dołączyli do Lewiatana. To dla nas powód do satysfakcji, bo dowodzi, że nasz model biznesowy ich satysfakcjonuje i pozwala na rozwój - komentuje Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.
Przedsiębiorca dodaje, że Lewiatan zamierza utrzymać podobne tempo rozwoju również i w tym roku.
Rozwój placówek w większych formatach
Franczyzobiorcy Lewiatana otwierali przede wszystkim sklepy o powierzchni ponad 100 metrów kwadratowych. W 2024 roku pojawiły się na rynku także 33 nowe supermarkety o powierzchni liczącej powyżej 300 metrów kwadratowych. Jest ich obecnie już 564.
Systematycznie rośnie też średnia powierzchnia sali sprzedaży placówek sieci, która wynosi 196,7 metrów kwadratowych. Dotychczas zmodernizowanych zostało także 170 sklepów małego formatu w koncepcie Lewiatan Express.
Tylko w grudniu sieć Lewiatan uruchomiła 17 nowych placówek handlowych, w tym dwa
supermarkety w Rusocicach oraz w miejscowości Naściszowa.
Wsparcie dla franczyzobiorców
Wsparcie franczyzobiorców w prowadzeniu biznesu, to jeden z najważniejszych elementów strategii biznesowej sieci i wyróżnik Lewiatana. We wrześniu, gdy Polskę dotknęła fala powodzi, która szczególnie mocno uderzyła we franczyzobiorców z Kłodzka, Nysy, Głuchołaz i Stronia Śląskiego sieć Lewiatan sprawnie i szybko zareagowała uruchamiając zarówno pomoc dla mieszkańców regionów dotkniętych tragedią, jak też organizując wsparcie dla poszkodowanych franczyzobiorców i pracowników sklepów.
- Wspieramy się wzajemnie nie tylko w aspektach biznesowych, ale także w trudnych sytuacjach, czego najlepszym przykładem jest pomoc w przypadkach utraty dobytku Lewiatańczyków w wyniku pożarów czy powodzi. Ponadto utworzony Fundusz Rozwoju Konkurencyjności służy pomocą w dostosowaniu sklepów do systemu kaucyjnego czy wsparcia programu rozwoju energooszczędności sklepów - zaznacza Robert Rękas.
Polską Sieć handlową Lewiatan tworzy blisko 3300 sklepów prowadzonych przez 2100 przedsiębiorców, wśród których są supermarkety, duże i średnie placówki oraz najmniejsze sklepy w koncepcie Lewiatan express. W całej Polsce dają one zatrudnienie około 34 000 pracowników. W 2024 roku Lewiatan osiągnęła 17,3 miliarda złotych.
***
Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.