09.09.2024 / 15:15
StoryEditor

Małe i średnie sklepy zanotowały w pierwszej połowie roku spadek dynamiki sprzedaży. Ale problemy mają niemal wszystkie formaty

Prawie wszystkie formaty detaliczne tracą dynamikę sprzedaży żywności (Shutterstock)Shutterstock

W I połowie 2024 r. niemal wszystkie formaty handlowe działające na rynku spożywczym odnotowały spowolnienie dynamiki sprzedaży żywności, z wyjątkiem supermarketów, które minimalnie zyskały w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Dynamika rynku spożywczego w Polsce spadła z 17,9 proc. w I kw. 2023 r. do 4,7 proc. w II kw. 2024 r. Jednocześnie płaca minimalna w 2024 r. wzrosła o 22 proc. do 4242 zł/m-c, a w III kw. do 4300 o 19,4 proc. r/r.

Inflacja obniżyła się do 2,5 proc. w 2Q24 r/r, ceny żywności wzrosły o 2 proc., a alkoholu i tytoniu o 4,2 proc. r/r. Wpływ na inflację cen żywności miała podwyżka podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze.

Małe i średnie firmy notują spadek dynamiki sprzedaży

Sklepy działające w najmniejszych formatach, czyli sklepy osiedlowe i convenience zanotowały spadek dynamiki sprzedaży o 3 pp., z 5 proc. w I połowie 2023 r. do 2 proc. w pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. Sprzedaż w małych sklepach napędzały średnie (6 proc.) i duże zakupy (1 proc.), zaś małe zakupy odnotowały 5 proc. spadek.

Supermarkety z symbolicznym wzrostem

Supermarkety zanotowały symboliczny wzrost na poziomie 1pp. – ich dynamika sprzedaży we wspomnianym okresie urosła z 19 do 20 proc. Przypomnijmy, że w tym kanale dominuje Dino, wśród pozostałych graczy znajdują się m.in. Intermarche, Stokrotka, Polomarket czy Carrefour.

Hipermarkety mocno pod kreską

Najsłabiej wśród dużych formatów wypadły hipermarkety, które zanotowały w I połowie r. spadek sprzedaży na poziomie 5 proc., podczas gdy rok wcześniej miały wzrost o 8 proc. Oznacza to spadek dynamiki o 13 pp. r/r.

Dyskonty także tracą impet

Z dany firmy NielsenIQ wynika, że dynamika sprzedaży w kanale dyskontów spadła z 24 proc. w I połowie 2023 r. do 8 proc. w pierwszych sześciu miesiącach roku bieżącego. W tym okresie rynek FMCG był pod wpływem ostrej wojny cenowo-promocyjnej między Biedronką a Lidlem, co przełożyło się na wyniki wszystkich graczy z rynku spożywczego.

17. wrzesień 2024 10:21