06.03.2025 / 13:20
StoryEditor

Nie tylko Żabka. Coraz więcej sieci sklepów spożywczych stawia na twardą franczyzę

Przedsiębiorcy i organizatorzy sieci sklepów coraz chętniej decydują się na współpracę na zasadzie twardej franczyzyShutterstock

Sieci sklepów spożywczych w Polsce coraz chętniej stawiają na swoim, oferując partnerom sztywne zasady współpracy. Co więcej - odnoszą przy tym spory sukces. Za idealny przykład może posłużyć tutaj Żabka. Popularny zielony brand nie jest jednak jedynym, który celuje w twardą franczyzę. O to, dlaczego ten model jest coraz bardziej popularny zapytaliśmy dr Martę Ziółkowską ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Obecnie w Polsce istnieje około 1 350 systemów franczyzowych, obejmujących ponad 100 tysięcy punktów handlowych i usługowych. Współpraca pomiędzy organizatorami sieci a przedsiębiorcami opiera się o przeróżne modele - od najbardziej elastycznych, po te, których funkcjonowanie zależy od całej gamy ujednoliconych zasad. To właśnie te ostatnie zyskują ostatnio na popularności.

Dziś czarno na białym widać, że firmy coraz chętniej stawiają na swoim, oferując partnerom sztywne zasady współpracy. Co więcej - odnoszą przy tym spory sukces. Za idealny przykład może posłużyć tutaj Żabka. Marka tylko w ubiegłym roku otworzyła blisko 1 000 nowych placówek, umacniając pozycję lidera największej franczyzowej sieci sklepów spożywczych w Polsce.

Zdaniem Arkadiusza Słodkowskiego z Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Żabka nie byłaby aktualnie w tym miejscu, w jakim się znajduje, gdyby nie model twardej franczyzy, na którym opiera swoje działania.

- Gdyby ta sieć nie wzięła na siebie inwestycji w sklepy i udostępniania ich franczyzobiorcom w pełni wyposażonymi, to nie miałaby teraz struktury przewyższającej 11 tys. placówek, lecz liczyłaby np. 100 punktów handlowych - tłumaczy ekspert.

Coraz więcej sieci rozwija twardą franczyzę

31 stycznia 2025 roku Grupa Kapitałowa Specjał oficjalnie stała się właścicielem SPAR Polska - sieci działającej na zasadzie twardej franczyzy. Rzeszowska firma powiększyła się tym samym o blisko 200 placówek handlowych. Jej prezes - Krzysztof Tokarz przyznaje, że widzi w przedsięwzięciu ogromny potencjał.

- SPAR ma być jedną z naszych franczyz, wierzę, że docelowo najważniejszą, choć to będzie długotrwały proces. W porównaniu z innymi naszymi systemami jest to franczyza twarda, nakłada na partnerów istotne obowiązki, w zamian za ważne przywileje. Daje im wyraźne przewagi konkurencyjne - mówił we wrześniu ubiegłego roku Krzysztof Tokarz.

GK Specjał jasno deklaruje, że w ciągu pięciu lat zamierza zwiększyć liczbę sklepów SPAR do tysiąca. To jednak nie jedyna inwestycja firmy w twardą franczyzę na terenie naszego kraju. Grupa z Podkarpacia mocno skupia się także na ekspansji placówek handlowych działających pod szyldem Market Plus, określanych przez Krzysztofa Tokarza jako "najtwardszy" z rozwijanych przez niego brandów. Biznesmen niejednokrotnie podkreślał, że format ten cieszy się sporym zainteresowaniem ze strony detalistów, a gotowość do uczestniczenia w sieci wyraża coraz większa liczba franczyzobiorców. Zdaniem szefa Specjału, na przestrzeni kilku lat, może poszerzyć się ona do nawet 500 sklepów.

Działalność na zasadzie twardej franczyzy zamierza rozwijać w Polsce także m.in. popularna sieć supermarketów Stokrotka. Choć w portfolio firmy przeważają sklepy własne, jej przedstawiciele otwarcie mówią o ekspansji placówek otwieranych we współpracy z partnerami.

- W 2025 roku zamierzamy kontynuować prace nad pakietem franczyzowym Stokrotki, aby był on dopasowany do aktualnych potrzeb franczyzobiorców i wspierał ich na każdym etapie współpracy. Naszym celem jest wspólny rozwój działalności, dlatego zamierzamy koncentrować się na optymalizacjach, wpływających na sposób i efektywność funkcjonowania - przekazała nam Daria Raganowicz, Menedżer ds. PR i komunikacji zewnętrznej w sieci Stokrotka.

Dlaczego ten model zyskuje na popularności?

O to, dlaczego współpraca oparta o formułę twardej franczyzy, jest coraz bardziej interesująca zarówno dla organizatorów sieci, jak i samych detalistów, zapytaliśmy dr Martę Ziółkowską ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zdaniem ekspertki model ten obfituje w sporą ilość plusów. Wśród największych z nich specjalistka wymienia:

  • Standaryzację - jednolity wygląd i standardy obsługi we wszystkich lokalizacjach, co zwiększa rozpoznawalność marki i zaufanie klientów,
  • Wsparcie operacyjne - kompleksowe wsparcie, w tym szkolenia, marketing oraz dostawy
  • towarów, co minimalizuje ryzyko błędów operacyjnych,
  • Stabilność finansową - sprawdzony model biznesu, franczyzobiorcy mają większe szanse na
  • osiągnięcie sukcesu finansowego,
  • Szybki start - przedsiębiorcy mogą szybko rozpocząć działalność w systemie franczyzowym
  • dzięki gotowym rozwiązaniom i procedurom.

- Franczyzodawca oferuje kompleksowe wsparcie, które obejmuje szkolenia dla franczyzobiorców oraz ich pracowników. To wsparcie dotyczy różnych aspektów prowadzenia działalności, takich jak: zarządzanie sklepem, prowadzenie działań marketingowych czy dbanie o wysoką jakość obsługi klienta. Dzięki temu nowi przedsiębiorcy mają możliwość szybkiego przyswojenia niezbędnych umiejętności - mówi dr Ziółkowska w rozmowie z naszym portalem.

Ekspertka dodaje, że twarda franczyza często wiąże się z mniejszymi wydatkami na marketing i promocję, ponieważ organizator prowadzi kampanie reklamowe na poziomie całej sieci.

- Franczyzobiorcy korzystają z efektu skali, co pozwala im zaoszczędzić na kosztach promocji swojej działalności. Co istotne to fakt, iż franczyzodawcy negocjują korzystne warunki zakupu towarów z dostawcami dla całej sieci franczyzowej. Dzięki temu franczyzobiorcy mogą uzyskać lepsze ceny i warunki współpracy niż w przypadku niezależnych przedsiębiorstw - wyjaśnia dr Marta Ziółkowska.

Pomimo wielu plusów twardej franczyzy, nie należy zapominać, że tego typu model współpracy posiada też swoje wady. Więcej na ten temat przeczytacie w tym artykule.

Dr Marta Ziółkowska to ekspertka z 20-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze koncentrują się na: zarządzaniu MSP, nowoczesnych modelach biznesu, pracy zdalnej i przedsiębiorczości społecznej. Pracuje m.in. w Zakładzie Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

***

Trwa rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.

12. marzec 2025 21:38