Na koniec grudnia 2023 r. EBITDA dla całej spółki wyniosła: 15,6 mln zł wobec 25,3mln zł w 2022 r. – spadek rdr. o 38,5 proc. Przychody ze sprzedaży towarów ukształtowały się na poziomie 512 mln zł wobec 504 mln zł rok wcześniej. To wzrost rdr. o 1,6 proc.
Duży spadek rentowności
Zysk brutto wyniósł 6,7 mln zł wobec 17,5 mln zł w 2022 roku – spadek o -61,7 proc. w ujęciu rok do roku.
Zysk Ebitda za 2023 rok wyniósł 15,6mln zł, w tym na jednostki hurtowe przypadło 49,9 mln zł, podczas gdy oddział detaliczny wypracował niespełna 10,7 mln zł.
Na wzrost przychodów spółki wpływ miał wzrost przychodów jednostek detalicznych, których obrót z tytułu sprzedaży towarów ukształtował się na poziomie 326 mln zł wobec 309 mln zł na koniec 2022 roku – wzrost o 5,5 proc.
Spółka odnotowała natomiast spadek przychodów w segmencie jednostek hurtowych. W tym segmencie przychody ze sprzedaży towarów i materiałów wyniosły na koniec 2023 roku: 171,6 mln zł,(- 5,5 proc.), podczas gdy sprzedaż na koniec 2022 r. wynosiła 181,6 mln zł.
Hurt, sklepy własne i franczyza
SPS Handel zarządza trzema jednostkami hurtowymi. Na segment detalicznej sprzedaży artykułów spożywczych składa się 68 sklepów własnych – w tym trzy nowo otwarte jednostki Prim – a także 17 sklepów działających w ramach franczyzy.
SPS Handel współpracuje z indywidualnymi przedsiębiorcami na podstawie umów franczyzy, na bazie których franczyzobiorcy uzyskali uprawnienie do wykonywania działalności gospodarczej związanej z handlem artykułami spożywczymi i przemysłowymi pod marką BiT (Blisko i tanio) stanowiącą własność SPS Handel. Charakter tych umów zakłada dość dużą dowolność w zakresie prowadzenia placówki handlowej.