Rozwój ekosystemu franczyzowego Grupy Eurocash nie przebiega zgodnie z założeniami przyjętymi w strategii na lata 2023-25. Problemy widać w wielu sieciach franczyzowych.
Sieć Abc
Sieć małych sklepów convenience Abc, o średniej powierzchni 63 mkw, liczyła w pierwszym kwartale 2024 r. 7198 placówek i była to – według danych firmy PMR, przedstawionych przez Agnieszkę Skonieczną podczas kongresu Retail Trends 2024 – druga po Żabce pod względem liczebności sieć detaliczna w Polsce.
Jednak ta imponująca liczba placówek od dłuższego czasu maleje. W najlepszych dla sieci czasach, w I kw. 2021roku, było ich 9317. Potem mieliśmy do czynienia z systematycznymi spadkami. Rok później sklepów Abc było 8720, po roku zostało ich 7350, a obecnie, jak wspomnieliśmy wyżej, to 7198 lokalizacji.
Lewiatan, Groszek, PSD i Euro Sklep
Nieco lepiej jest w przypadku detalu zgrupowanego w prezentacji jako Sieci Eurocash Dystrybucja – Lewiatan, Groszek, PSD i Euro Sklep. Na początku 2021 r. tych placówek było 5345, a w kolejnych kwartałach ich liczba powoli rosła – 5617 na początku 2022 r., 5769 rok później i 5816 na w pierwszym trymestrze 2024 r. Trudno jednak uznać wzrost o 246 placówek w okresie trzech lat za imponujący.
Delikatesy Centrum
W grupie małych supermarketów – obejmującej 1464 sklepy Delikatesy Centrum – mamy do czynienia ze stagnacją. Sklepów tych było na początku 2021 r. łącznie 1586, w tym 976 franczyzowych i 610 własnych lub zarządzanych w ramach joint venture. W kolejnych latach liczby te wynosiły odpowiednio 1618 (944 + 674), rok później 1631 (915 + 716), a w pierwszym kwartale 2024 r. nastąpił spadek do 1596 sklepów, w tym 889 franczyzowych i 707 własnych.
Ekosystem detaliczny Eurocashu
Łącznie ekosystem detaliczny Eurocashu liczył w pierwszym kwartale 2021 r. 16823 sklepy, rok później 16591, w 2023 r. 15536, a na początku 2024 r. 15468 placówek. Spadek w omawianym okresie to 1355 lokalizacji.
Warto przypomnieć, że w 2022 r. Grupa Eurocash opublikowała przyjętą przez zarząd strategię na lata 2023–2025. Zgodnie z nią Grupa w latach 2023–2025 miała skoncentrować się na dalszym rozwoju podstawowej działalności.
W obszarze franczyzy Eurocash planował skupić się na koncentracji inwestycji w rozwój i pozycjonowanie sieci franczyzowych i partnerskich. Plan zakładał zwiększanie liczby sklepów usieciowionych oraz udziałów rynkowych, a także dalszy rozwój Delikatesów Centrum w oparciu o system franczyzowy, w tym z partnerami.