Ostatni dzień roku to idealny moment na podsumowania. Te interesujące są jeszcze bardziej, gdy mamy do czynienia z branżą, która była wprost naszpikowana ciekawymi wydarzeniami. Dokładnie tak było na polskim rynku franczyzowym. Zmiany personalne na ważnych stanowiskach, wielkie otwarcia, okrągłe jubileusze, dynamiczne ekspansje - to tylko namiastka tego, co działo się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w naszym kraju.
W poniższym zestawieniu przygotowaliśmy 10 wiadomości, które naszym zdaniem odbiły się najszerszym echem w rodzimej franczyzie. Ich kolejność jest losowa - oznacza to, że nie jest ułożona chronologicznie ani na podstawie rangi danych wydarzeń.
1. Nasz Sklep rozwija Rady Franczyzowe, które ułatwiają intensywny rozwój sieci
Nasz Sklep powołał do życia Rady Franczyzowe. To w takim gronie regularnie omawiane są najnowsze propozycje sieci, a także bieżące problemy. Firma zapewnia, że przełożyło się to na szybkie wskazanie obszarów współpracy, które wymagają szczególnej uwagi.
- Musimy pamiętać, że odpowiedzialne i rozważne prowadzenie biznesu to nie tylko patrzenie w tabelki, ale także wsłuchiwanie się w głosy naszych partnerów. Myślę, że to właśnie ten aspekt pozwala nam na tak intensywny rozwój, mimo iż mamy niesprzyjające ku temu czasy. W końcu, jak podają statystyki, w 2023 roku w Polsce zamknęło się ponad 3 tys. sklepów, a my cały czas intensywnie rośniemy - mówi Jan Sałata, dyrektor generalny sieci PSH Nasz Sklep.
Przedstawiciele sieci przekonują, że franczyza jest szansą na przetrwanie dla właścicieli małych sklepów, które pozostają nieusieciowione.
- Żaden mały przedsiębiorca nie jest w stanie w pojedynkę przeciwstawiać się rynkowym gigantom, których stać na ogromne kampanie reklamowe oraz handel na minimalnych marżach przy jednoczesnych świetnych cenach zakupu. Tutaj pojawia się miejsce dla nas, bo przecież jednak te małe sklepy są w Polsce potrzebne. Nasz franczyzobiorca dostaje od nas znany i wysoko oceniany brand, pełne wsparcie techniczne, biznesowe, rachunkowe, marketingowe oraz opiekę koordynatora. Oczywiście zapewniamy również dostęp do bardzo szerokiej gamy asortymentowej w cenach nieosiągalnych dla indywidualnego właściciela małego sklepu. Jedyną odpowiedzią na potrzeby rynku handlu tradycyjnego w Polsce, a zarazem ostatnią deską ratunku, jest franczyza. Presja ze strony dyskontów będzie tylko rosła - mówi Tomasz Gąsior, dyrektor ds. franczyzy w sieci Nasz Sklep.
2. Agnieszka Majewska zastąpiła Adama Abramowicza na stanowisku rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
23 czerwca br. premier Donald Tusk powołał na stanowisko rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszkę Majewską. Za kadencji Adama Abramowicza pełniła ona funkcję pełnomocniczki terenowej rzecznika MŚP w Gdańsku.
Agnieszka Majewska ukończyła studia administracyjne na wydziale prawa i administracji na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie uzyskała stopień magistra administracji, a także studia prawnicze na Uniwersytecie Śląskim, gdzie uzyskała stopień magistra prawa. W 2010 r. zdała egzamin sędziowski oraz uzyskała wpis na listę radców prawnych. Ukończyła też studia podyplomowe z zakresu doradztwa podatkowego w Wyższej Szkole Bankowości w Gdańsku.
Nowa rzeczniczka MŚP jest radcą prawnym z dwudziestoletnim stażem w stosowaniu prawa administracyjnego i gospodarczego. Doświadczenie zawodowe zdobyła między innymi w Sądzie Rejonowym w Gdańsku oraz w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gdańsku. Współpracuje z Uniwersytetem WSB Merito oraz Wyższą Szkołą Społeczno-Ekonomiczną w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia z postępowania administracyjnego. Ekspertka z zakresu prawa administracyjnego, autorka licznych wystąpień podczas konferencji naukowych i popularno-naukowych.
3. Grupa Chorten otworzyła pierwszy modelowy sklep oraz zbliżyła się do 3 tys. placówek partnerskich
Grupa Chorten otworzyła w Choroszczy swój pierwszy modelowy sklep. W placówce przy ulicy Sportowej 33 wdrożono rozwiązania, które będą przenoszone na kolejne otwierane punkty. Wśród nich warto wymienić m.in. energooszczędne, ekologiczne urządzenia chłodnicze i specjalnie zaprojektowane oświetlenie, mające wygenerować oszczędności dla właścicieli sklepu.
Sklep wyposażony jest w piece konwekcyjne do odpieku pieczywa i dań garmażeryjnych oraz krajalnice do samoobsługi. Elektroniczne etykiety, nowoczesne systemy kasowe i magazynowe zaoszczędzą z kolei czas obsługi. Systemy IT do zarządzania kadrą, pomogą w organizacji menadżerowi placówki. Z kolei nowe ekrany reklamowe, mogą zastąpić tradycyjne papierowe publikacje.
- Cieszymy się, że tak nowoczesny sklep pod logo Chorten otwiera się w Choroszczy, bo właśnie od sklepu w tej miejscowości 15 lat temu rozpoczęła się historia Grupy Chorten. Liczymy, że tak jak nasza grupa z roku na rok rosła w siłę, tak ta placówka będzie cieszyła się ogromnym zainteresowaniem klientów, którzy będą do niej wracać ze względu na szeroki wybór jakościowych produktów w dobrych cenach - podkreśla Sylwia Władyko, wiceprezes Grupy Chorten.
W minionym roku do Grupy Chorten dołączyło blisko 350 punktów handlowych. Firma odnotowała też kilka zamknięć, głównie z powodu przejść na emeryturę detalistów prowadzących poszczególne sklepy. Jak zapowiada rzeczniczka prasowa firmy Monika Kosz-Koszewska, 2025 rok minie pod znakiem rozwoju spółki na wielu płaszczyznach.
- Zakładamy dalszy stabilny rozwój ogólnopolski i walkę o dobre ceny dla naszych sklepów, czyli negocjacje warunków handlowych z producentami i dystrybutorami - zapewnia w rozmowie z naszym portalem rzeczniczka prasowa Grupy Chorten.
Łącznie w naszym kraju jest już prawie 3 tys. placówek partnerskich działających w sieci.
2024 rok przyniósł także Grupie Chorten bardzo smutną wiadomość. 21 listopada zmarł jej twórca i prezes - Krzysztof Pakuła.
4. GK Specjał przejmuje SPAR Polska
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dał zielone światło Grupie Kapitałowej Specjał na przejęcie kontroli nad SPAR Polska. Decyzja urzędu oznacza, że transakcja, która ma na celu rozwój marki na terenie naszego kraju, w niedalekiej przyszłości może zostać sfinalizowana.
Zarząd SPAR Polska jest przekonany, że przejęcie przez GK Specjał stworzy nowe możliwości dla marki na polskim rynku.
- Choć był to długi proces, obie strony są przekonane, że marka SPAR rozkwitnie w Polsce. Skupienie się na świeżości, obsłudze, asortymencie i wartości sprawi, że marka stanie się supermarketem pierwszego wyboru dla konsumentów - zaznaczył Hodson.
Grupa Kapitałowa Specjał, znana z ugruntowanej pozycji na rynku hurtowym i detalicznym, planuje rozwój sieci franczyzowej. SPAR, liczący obecnie 194 sklepy w Polsce, ma szansę na umocnienie swojej pozycji na rynku i wzrost liczby placówek w kolejnych latach.
5. Ustawa franczyzowa utknęła w martwym punkcie
24 kwietnia 2024 roku, Stowarzyszenie Ajentów i Franczyzobiorców SAIF złożyło w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwie Sprawiedliwości oraz do minister ds. równości opracowanie pod tytułem "Franczyza do zmiany".
Wspomniany raport to dokument będący odpowiedzią Stowarzyszenia SAIF na problemy zgłaszane przez grupę franczyzobiorców. Według organizacji, przedsiębiorcy ci nie są w Polsce chronieni przepisami dedykowanymi dla tej cywilno-prawnej relacji.
- Raport opisuje sytuację rynku franczyzowego w Polsce z perspektywy SAIF, prezentuje problemy zgłaszane przez franczyzobiorców i ajentów na przestrzeni ostatnich 20 lat oraz wskazuje kluczowe, ale oczywiście nie wyczerpujące, kierunki oczekiwanych zmian prawnych. Ich zasadniczym celem miałoby być uregulowanie zarówno samej umowy w kontekście istniejącej sytuacji społeczno-gospodarczej, jak również holistyczne spojrzenie na inne, powiązane z tym zagadnieniem kwestie - czytaliśmy w interpelacji grupy posłów (Daria Gosek-Popiołek, Maciej Konieczny, Paulina Matysiak, Dorota Olko, Joanna Wicha, Adrian Zandberg, Marcelina Zawisza), złożonej do ministry Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, w maju bieżącego roku.
Dokument jest również odpowiedzią na kilkuletnie konsultacje, które prowadzone były z udziałem ministerstw, strony społecznej, franczyzodawców, franczyzobiorców i niezależnych ekspertów. Zdiagnozowane problemy stały się punktem wyjścia do opracowania projektu ustawy franczyzowej, który został w nowej kadencji sejmu wycofany z dalszych prac parlamentarnych.
- Problemy jednak pozostały, a dynamicznie rozwijający się rynek franczyzy i jej pracowników w Polsce oczekuje takich regulacji - pisała grupa posłów w interpelacji.
Jak dotąd nie wiadomo, czy prace nad projektem dotyczącym ustawy o franczyzie zostaną wznowione. Interpelacja do tej pory pozostaje bez odpowiedzi. Termin na nią przedłużano już dwa razy.
6. Dynamiczny rozwój sieci Intermarché
Grupa Muszkieterów, rozwijająca w naszym kraju sieci sklepów franczyzowych Intermarché oraz Bricomarché z zadowoleniem patrzy na mijający rok.
Obrót Grupy przekroczył na koniec września 8 mld złotych, z wzrostem rok do roku 6,1 procent i ponad 465 mln zł. W samym trzecim kwartale Grupa osiągnęła obrót na poziomie 2,8 mld zł, co przełożyło się na wzrost o 135 mln zł i 5 procent rok do roku.
Sieć Intermarché ma za sobą serię otwarć nowych sklepów. Wśród nich znajdują się placówki w formacie Power 2.0. Ich wyróżnikiem jest zoptymalizowana ścieżka zakupowa oraz doskonała ekspozycja towarów, szczególnie produktów świeżych, które zostały zgrupowane w formie ryneczku. Firma mocno zainwestowała także w rozwój marek własnych.
Plany na kolejny rok są równie ambitne. Na mapie naszego kraju ma pojawić się bowiem około 15 nowych supermarketów działających pod szyldem marki.
- 2025 rok zapowiada się jako okres intensywnych inwestycji. Sieć wraca do rozwoju, więc planujemy uruchomić kolejne supermarkety w różnych formułach. Budowanie naszej masy krytycznej chcemy realizować dzięki rozwojowi organicznemu, przyłączeniom istniejących sklepów działających obecnie jako niezależne placówki lub pod innymi markami. Chcemy być uważnym graczem, który wykorzystuje nadarzające się okazje do zdobycia udziałów rynkowych - zaznaczył Tomasz Walczak, dyrektor marketingu w sieci.
Sieć zamierza także umocnić swoją pozycję lidera stacji paliw znajdujących się przy marketach.
7. Grupa Eurocash uruchomiła największą detaliczną grupę zakupową "Równi w Biznesie"
Grupa Eurocash postanowiła zmienić podejście do negocjacji z producentami i utworzyła największą detaliczną grupę zakupową w Polsce pod nazwą "Równi w Biznesie". Zaproszenie do niej otrzymały wszystkie sieci z portfolio dystrybutora: Delikatesy Centrum, Duży Ben, ABC, Groszek, Euro Sklep, PSH Lewiatan oraz PSD Gama.
– Utworzenie największej grupy zakupowej, we współpracy ze wszystkimi sieciami, to ogromne osiągnięcie pokazujące siłę rynku niezależnego, a także zaangażowanie ze strony wszystkich sieci, które – dla dobra milionów konsumentów – podjęły decyzję o wspólnym działaniu i dołączeniu do grupy. Wierzę, że wspólnie jesteśmy w stanie zawalczyć o wysoką jakość i dobre oferty dla konsumentów w naszym kraju – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
8. Liczne zamknięcia sklepów franczyzowych z powodu powodzi
Powódź, jaka nawiedziła południową Polskę we wrześniu tego roku, okazała się tragiczna w skutkach - m.in. dla branży handlowej. W wyniku żywiołu, zamkniętych zostało wiele sklepów - w tym placówek działających na zasadzie franczyzy. Ucierpiały m.in. punkty handlowe działające pod szyldem takich marek jak Żabka, Lewiatan czy Rabat Detal.
Pierwsza z wymienionych zamknęła około 80 sklepów. Część wskutek zalania, inne z powodu braku prądu.
- Franczyzobiorcom zapewniliśmy wodę, prowiant oraz wsparcie transportowe. Poszkodowani franczyzobiorcy będą mieć zapewnioną pomoc w tej tragicznej sytuacji, obecnie zbieramy informacje o ich potrzebach. Dodatkowo wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem organizujemy pomoc dla ludności cywilnej zalanych miejscowości, dziś w nocy z jednego z naszych centrów logistycznych wyjedzie pomocowy tir z wodą i produktami o długim terminie ważności - informowała sieć w drugiej połowie września.
W wyniku powodzi zamknięto 30 sklepów należących do sieci Lewiatan, rozwijanych przez Grupę Eurocash.
- Ze względu na zamknięcia przekierowaliśmy nasze zasoby logistyczne, zwiększając dostawy do innych sklepów w regionie, aby ułatwić lokalnym społecznościom dostęp do niezbędnych produktów. Zostały podjęte działania doraźne i będziemy kontynuować wysiłki, aby jak najszybciej przywrócić normalne funkcjonowanie naszych placówek oraz wesprzeć naszych partnerów i wszystkich poszkodowanych - przekazała w komunikacie Grupa Eurocash.
Jak poinformowała sieć Rabat Detal, wskutek żywiołu ucierpiało około 100 sklepów działających pod szyldem marki, rozwijanej przez GK Specjał.
- To bardzo ważne, abyśmy w obliczu tak wielkiej katastrofy byli zjednoczeni. Jako Rabat Detal od świtu do zmierzchu wspieramy właścicieli naszych sklepów i pomagamy w jak najszybszym ponownym uruchomieniu ich placówek. To ważne nie tylko z punktu widzenia biznesu, ale także z punktu widzenia licznych osób, które ucierpiały w powodzi i tak bardzo, jak nigdy wcześniej, potrzebują stałego dostępu do podstawowych artykułów żywnościowych czy higienicznych - informowali przedstawiciele Rabat Detal.
9. 500 sklepów Odido Elevate, 30 lat Makro Polska i nowy dyrektor generalny
Rośnie liczba franczyzobiorców działających pod zielono-pomarańczowym szyldem Odido. 26 października sieć świętowała otwarcie pięćsetnego sklepu w formule Elevate. Lokal znajduje się miejscowości Bieńkówka w województwie małopolskim, około 50 kilometrów od Krakowa. Prowadzą go państwo Natalia i Karol Jończyk.
- W naszej miejscowości jest mała liczba lokalnych placówek, dlatego jednym z pierwszych pomysłów na zagospodarowanie nowego budynku był sklep spożywczy. Podjęliśmy współpracę z Odido ze względu na miękką franczyzę, na której zależało nam najbardziej. Jesteśmy właścicielami sklepu i cenimy sobie niezależność, jaką daje nam sieć. Możemy jednak liczyć na wsparcie ze strony dedykowanego przedstawiciela handlowego, którego pomoc jest nieoceniona - tłumaczą właściciele sklepu.
Franczyzowa sieć Odido rozwijana jest przez Makro Polska. Przypomnijmy, że firma obchodziła w tym roku swoje 30-lecie na krajowym rynku.
Warty odnotowania jest również fakt, że w grudniu tego roku nowym dyrektorem generalnym Makro Polska został Emmanuel Pruvost.
10. Grupa Żabka debiutuje na GPW, rozwija ofertę gastronomiczną i świętuje otwarcie sklepu nr 11 000
To był zdecydowanie udany rok dla Grupy Żabka. 17 października firma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jej przedstawiciele nie ukrywali zadowolenia z tego sukcesu podkreślając, że nie byłby on możliwy gdyby nie pracownicy, franczyzobiorcy i partnerzy biznesowi.
- Chcemy żeby franczyzobiorcy, pracownicy i współpracownicy byli częścią sukcesu, który razem tworzymy. Nie byłoby Żabki, gdyby nie franczyzobiorcy, nie byłoby biznesu franczyzobiorców, gdyby nie Żabka. Sukces franczyzobiorcy to sukces Żabki - mówił Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka.
Debiut na GPW nie jest jedynym ważnym wydarzeniem związanym z firmą. Żabka może pochwalić się w mijającym roku trzema ważnymi jubileuszami. Po pierwsze, marka otworzyła sklep nr 50 w Rumunii. Po drugie - sklep nr 1000 w Warszawie i wreszcie po trzecie - sklep nr 11 000 w całej Polsce.
- Żabka to więcej niż sklep. To sieć, która inwestuje w ludzi, lokalne społeczności i wpływa na rozwój polskiej gospodarki. Dzięki współpracy z franczyzobiorcami Grupa Żabka tworzy już 63 000 miejsc pracy. Nasze 11 000 sklepów to nie tylko symbol rozwoju, ale także dowód na to, że możemy łączyć sukces biznesowy z pozytywnym wpływem na otoczenie - mówił Adam Manikowski.
Żabka już dawno przestała być siecią, które oferuje swoim klientom wyłącznie klasyczne zakupy. Punkty handlowe pod zielonym szyldem zapewniają im bowiem całą gamę dodatkowych usług. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim gastronomię, którą firma prężnie rozwija od 2022 roku. To właśnie wtedy rozpoczął się proces wyposażania sklepów w piece konwekcyjno-mikrofalowe, pozwalające na serwowanie ciepłego asortymentu na dużą skalę. Jak dowiedział się portal "wiadomoscihandlowe.pl", do połowy przyszłego roku tego typu urządzenia będą znajdowały się we wszystkich Żabkach w Polsce.