05.12.2024 / 09:40
StoryEditor

Wojna cenowo-promocyjna zagrożeniem dla franczyzowych sieci spożywczych? Wojciech Dziekanowski komentuje

Wojciech Dziekanowski, dyrektor ds. rozwoju sieci MirabelkaMateriały prasowe

Wojciech Dziekanowski - dyrektor ds. rozwoju sieci sklepów partnerskich Mirabelka, wskazał największe wyzwania, jakie stoją przed firmą w najbliższym czasie. Wśród nich wymienił m.in. stale rosnące koszta prowadzenia działalności oraz wojnę cenowo-promocyjną, jaka ma miejsce między dyskontami. Jego zdaniem, niektóre praktyki stosowane przez konkurentów są niezgodne z interesem społecznym.

Sieć Mirabelka rozpoczęła swoją działalność na rynku wiosną 2013 roku. Pierwsze sklepy pod szyldem marki pojawiły się wówczas na terenie Mazowsza i Lubelszczyzny. Z czasem firma rosła w siłę, otwierając kolejne punkty w nowych lokalizacjach. Aktualnie jest ich już około 750, a oprócz wspomnianych regionów usytuowane są również w województwie łódzkim i na Podlasiu.

Mirabelka nie zamierza zwalniać tempa i jej włodarze już zapowiedzieli serię nowych otwarć w nadchodzącym roku. W rozmowie z portalem "franczyzawhandlu.pl", Wojciech Dziekanowski - tamtejszy dyrektor ds. rozwoju, opowiedział nie tylko o ambitnych planach marki, ale także o wyzwaniach, jakie czekają sieć w najbliższym czasie. Wśród nich wymienił wojnę cenowo-promocyjną, prowadzoną przez dyskonty takie jak m.in. Lidl czy Biedronka.

Wojciech Dziekanowski: trudno konkurować z kimś, kto stosuje takie praktyki

Zdaniem dyrektora ds. rozwoju sieci Mirabelka, wojna dyskontów to jeden z elementów, jakie będą kształtowały branżę FMCG w kolejnych miesiącach.

- Nie wydaje mi się, żeby była szansa na realne zmniejszenie wojny cenowo-promocyjnej. Jeśli już, to widzę szansę na jej zwiększenie. Liczę natomiast na to, że Państwo jako regulator rynku uniemożliwi pewne praktyki promocyjne, które są moim zdaniem niezgodne z interesem społecznym oraz jeśli nie z literą, to na pewno z duchem prawa - powiedział Wojciech Dziekanowski.

Wśród przykładów wspomnianych praktyk, przedsiębiorca wymienił m.in. promocje wielosztukowe na alkohol mocny oraz gratisowe piwa.

- Jak to się ma do przeciwdziałania alkoholizmowi? W wielu wypadkach jedyną naprawdę widoczną ceną jest ta wielosztukowa, bo cena pojedynczej sztuki jest napisana mitycznym małym drukiem. Trudno konkurować z kimś kto stosuje takie praktyki - skwitował dyrektor ds. rozwoju sieci Mirabelka.

Zadbanie o wieloletnich klientów priorytetem

Wojciech Dziekanowski wśród największych wyzwań jakie stoją przed siecią, wymienił także utrzymanie kondycji tradycyjnych polskich sklepów. Wyjaśnił, że tradycyjny nie oznacza w tym przypadku nienowoczesny. Dodał, że priorytetem jest zadbanie o wieloletnich klientów.

- Mam na myśli ludzi, którzy założyli sklepy 20 czy 30 lat temu, a dzisiaj albo zbliżają się do wieku emerytalnego i nie mają komu przekazać sklepu albo muszą zmagać się z bardzo agresywną konkurencją dyskontów i supermarketów przy stale rosnących przecież kosztach prowadzenia działalności - wyjaśnił Wojciech Dziekanowski.

Przedstawiciel sieci zaznaczył, że aktywne i skuteczne wspieranie wspomnianych osób oraz zachęcanie do udziału w tym m.in. i producentów jest dziś nie tylko wyzwaniem, ale często także jedyną szansą dla lokalnych dostawców.

Mirabelka z pomocą dla franczyzobiorców

Wojciech Dziekanowski zaznaczył, że przyłączenie się do sieci nic nie kosztuje, a warunki są proste i bardzo korzystne dla franczyzobiorców. Dodaje, że firma najczęściej rozpoczyna współpracę z osobami, które prowadzą już sklepy.

- Sklepy nie płacą u nas żadnych opłat za udział w sieci. Od nas otrzymują, często bardzo znaczące, kwoty retro, opłaty za ekspozycje i inne bonusy. Dołączyć może do nas każdy, jeśli tylko prowadzi swój biznes rzetelnie i uczciwie. Odnajdują się u nas sklepy w bardzo różnych formatach oraz niezależnie od miejsca prowadzenia działalności. Klienci nie ponoszą opłat licencyjnych - tłumaczył przedstawiciel Mirabelki.

Dyrektor ds. rozwoju sieci zapewnił, że nowi klienci otrzymują od operatora pełne wsparcie. Mowa tu m.in. o poradach w kwestiach marketingowych czy w sprawach prawnych. Franczyzobiorcy mogą liczyć także na pomoc w modernizacji lokalu oraz wymianie sprzętu.

Sklepy otrzymują również dostęp do bardzo dużej liczby promocji zakupowych, narzędzi takich jak gazetki i plakaty promocyjne. Wszystkie lokale dostają też bonusy w formie faktur marketingowych wynikających z kilkuset umów z dostawcami i producentami.

- Jeśli ktoś planuje otwarcie sklepu pod naszym szyldem, to zrobi to znacznie taniej dzięki wysokim upustom u dostawców i producentów mebli, urządzeń i wyposażenia sklepowego. Korzystniej kupi też towar, a nasza centrala zapewni mu pakiet bardzo atrakcyjnych promocji na otwarcie sklepu - dodał Wojciech Dziekanowski.

Dyrektor ds. rozwoju sieci Mirabelka podkreślił, że zazwyczaj dołączają do nich sklepy, które nie są w trudnej sytuacji i osiągnęły próg rentowności. Jednocześnie podkreślił, że dzięki lepszym cenom zakupu, promocjom oraz fakturom marketingowym, sytuacja franczyzobiorców od momentu podpisania umowy poprawia się w bardzo szybkim tempie.

Plany na 2025 rok

Dyrektor ds. rozwoju sieci Mirabelka poinformował w rozmowie z naszym portalem, że w obecnym roku firma otworzyła blisko 80 placówek. W 2025 r. operator zamierza kontynuować ekspansję.

- Planujemy powiększyć liczbę sklepów o kolejne kilkadziesiąt placówek, rozwijać system do komunikacji z klientami oraz poszerzać teren działania firmy podobnie jak powoli ale systematycznie robimy od kilku lat. Na pewno planujemy bardzo aktywnie wspierać sklepy i dostawców z naszej grupy. Nasza oferta obejmuje dzisiaj kilkaset umów z dostawcami i producentami, organizujemy mnóstwo promocji oraz mamy bardzo korzystny dla sklepów, partnerski model współpracy. Jesteśmy nadal firmą regionalną, która planuje systematycznie poszerzać teren działania o kolejne regiony kraju - przekazał Wojciech Dziekanowski.

Jak podkreśla dyrektor ds. rozwoju sieci Mirabelka, wspomnianymi regionami na pewno będą Podkarpacie oraz Warmia i Mazury. Niewykluczone, że nowe sklepy pojawią się także w województwie świętokrzyskim.

26. grudzień 2024 10:56