Przychody GK Żabka Polska za 2023 rok wyniosły 19,80 mld zł, co oznacza wzrost o 23,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast zysk netto z działalności kontynuowanej zmalał o 6,3 proc., do 360,1 mln zł. EBITDA wyniosła 2,74 mld zł, wobec 2,33 mld zł rok wcześniej.
Wyraźnie wzrosły koszty sprzedanych dóbr i świadczonych usług. W 2022 roku wyniosły one 13,0 mld zł, natomiast w 2023 roku 16,3 mld zł, co oznacza wzrost o 25 proc.
Przychody z umów z franczyzobiorcami
Główną częścią przychodów GK Żabka Polska stanowią kwoty pozyskane z umów z franczyzobiorcami. Spółka wyjaśnia, że przychody ze sprzedaży w ramach umowy franczyzowej obejmują całość opłat od franczyzobiorców, przychody ze sprzedaży towarów oraz przychody z tytułu podnajmu franczyzobiorcom powierzchni sklepowej wraz z wyposażeniem. W 2023 roku przychody te wyniosły 19,2 mld zł, o 22,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
"Wzrost przychodów w 2023 roku wynika między innymi ze wzrostu liczby sklepów (na 31 grudnia 2023 roku sieć Żabka liczyła 10 014 sklepów, w 2023 roku uruchomiono 1 100 nowych placówek) oraz wzrostu przychodów na franczyzobiorcę/sklep. Wzrost ten był wynikiem poprawy dwóch wskaźników: częstotliwości wizyt w sklepach i wartości koszyka zakupowego. W 2023 Grupa musiała sprostać w tym zakresie bardzo trudnym warunkom makroekonomicznym, minimalizując skutki wysokiej inflacji oraz spadających płac realnych poprzez działalność promocyjną na wybranych kategoriach sprzedażowych" – czytamy w sprawozdaniu finansowym.
Przychody z umów z franczyzobiorcami odpowiadały za 96,6 proc. przychodów grupy. Drugą kategorią były przychody ze sprzedaży produktów gastronomicznych, które wyniosły 329,9 mln zł (1,7 proc.), przychody ze sprzedaży we własnych sklepach i ze sprzedaży hurtowej – 171,31 mln zł i 0,9 proc. Jako prowizje z tytułu pośrednictwa w sprzedaży Żabka kwalifikuje tylko 0,3 proc. przychodów i są to m.in. usługi elektroniczne, gry losowe oraz usługi pocztowe.
Ponad 10 tys. sklepów na koniec 2023 r.
Na koniec 2023 roku Żabka Polska miała 10 014 sklepów, z uwzględnieniem Żabek Nano, a wartość sprzedaży do klientów końcowych zdefiniowana jako sprzedaż generowana przez sklepy Żabka, platformy cyfrowe Maczfit, Dietly i q-commerce do klienta końcowego, wyniosła 22,8 mld zł. Suma ta nie jest równoznaczna z przychodami Grupy prezentowanymi w sprawozdaniu finansowym.
Wskaźnik LfL wyniósł 10,8 proc. wobec 17 proc. rok wcześniej. Wartości te są jednak nieporównywalne ze względu na wysoką inflację w 2022 roku.
"W 2023 r. wzrost sprzedaży w ujęciu LfL odpowiadał za zwiększenie wartości sprzedaży do klientów końcowych o 1 916 mln zł (2022 r.: 2 371 mln zł). Wzrost ten był wynikiem poprawy, w odpowiednich proporcjach, dwóch wskaźników: częstotliwości wizyt w sklepach i wartości koszyka zakupowego" – czytamy w sprawozdaniu z działalności spółki.
Żabka wyjaśnia, że w 2023 roku musiała sprostać w tym zakresie bardzo trudnym warunkom makroekonomicznym, które powodowały słaby optymizm konsumenta i negatywnie wpływały na wolumen zakupowy.