Rok 2024 w sektorze handlowym minął pod znakiem wstawania z kolan po serii problemów związanych z pandemią koronawirusa, rzeczywistością postcovidową oraz kryzysem ekonomicznym wywołanym galopującą inflacją. Klimat konsumencki zdecydowanie się ocieplił. Polacy wśród swoich obaw nie stawiają już na pierwszym miejscu budżetu indywidualnego. Stopniowo zmieniają także podejście do zakupów, nie zwracając uwagi wyłącznie na cenę.
Tego typu wiadomości to bez wątpienia miód na uszy właścicieli supermarketów i mniejszych sklepów spożywczych, którym ciężko rywalizować o klienta z popularnymi dyskontami, oferującymi całą gamę atrakcyjnych promocji. Argumenty, którymi mogą przekonać go do siebie to lokalność, bliskość, szeroki asortyment oraz przede wszystkim wysoka jakość produktów i obsługi.
Klucz do sukcesu w walce o klienta
Przedstawiciele czołowych rodzimych sieci franczyzowych nie ukrywają, że to właśnie na powyższe elementy będą kładli największy nacisk w nadchodzących miesiącach. O tym, czy uda im się zrealizować postawione sobie cele, a co za tym idzie - stawić czoła konkurencji, zadecyduje dobra współpraca z partnerami. O tym, że jej skuteczność w dużej mierze zależy od utwardzania franczyzy, przekonana jest dr Marta Ziółkowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- W obliczu rosnącej konkurencji oraz zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów, utwardzenie franczyzy może być odpowiedzią na wyzwania, które dzieją się w polskiej gospodarce i na rynku handlu spożywczego. Operatorzy franczyzowi, którzy wprowadzają jasne zasady i standardy, mogą lepiej reagować na zmiany rynkowe -tłumaczy ekspertka z 20-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie.
Dr Marta Ziółkowska prognozuje, że w najbliższych latach operatorzy sieci sklepów spożywczych działających na terenie naszego kraju, będą dążyli do utwardzania franczyzy. Specjalistka wyjaśnia, że stanie się tak z kilku kluczowych powodów. Do najważniejszych z nich zalicza chęć zwiększenia standaryzacji i jakości usług.
- Dzięki twardej franczyzie, franczyzodawcy mają większą kontrolę nad tym, jak ich marka jest reprezentowana na rynku. To pozwala na lepsze zarządzanie jej wizerunkiem, a także minimalizuje ryzyko wystąpienia niezgodności z wartościami dawcy, co jest istotne w kontekście budowania lojalności klientów. Ponadto twarda franczyza często wiąże się z intensywniejszym wsparciem dawcy dla przedsiębiorców, które obejmuje szkolenia, działania marketingowe i pomoc operacyjną - wymienia ekspertka.
Bezpieczny start
O tym, że sieci sklepów spożywczych będą dążyły do uściślania warunków współpracy ze swoimi partnerami świadczyć może również fakt, że coraz więcej młodych osób mieszkających w naszym kraju decyduje się na założenie działalności gospodarczej. Jak tłumaczy dr Marta Ziółkowska, biznes oparty o twardą franczyzę to dla nich wymarzona opcja na początek kariery zawodowej.
- Osoby, które preferują działać w ramach ściśle określonych zasad i cenią sobie bezpieczeństwo związane z prowadzeniem działalności w oparciu o sprawdzony koncept, będą dobrze pasować do tego modelu. Dzięki ścisłemu wsparciu ze strony franczyzodawcy, twarda franczyza jest odpowiednia dla przedsiębiorców, którzy nie mają dużego doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy.
Utwardzanie franczyzy w praktyce
Aby utwardzenie franczyzy znalazło swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, operatorzy sieci będą musieli wcielić w życie szereg licznych strategii.
- Po pierwsze powinni oni wdrożyć strategię operacyjną. Istotne jest stworzenie szczegółowych procedur i standardów, które będą obowiązywały we wszystkich lokalizacjach. To zapewnia spójność działania i jednolitą jakość usług. Po drugie dawcy powinni opracować podręcznik operacyjny dla franczyzobiorców, który będzie zawierał wszystkie niezbędne informacje dotyczące codziennego funkcjonowania jednostki franczyzowej. Kolejnym elementem jest inwestycja w edukację biorców i ich pracowników. Regularne i systematyczne szkolenia dla franczyzobiorców oraz ich pracowników są kluczowe dla utwardzania systemu, ponieważ umożliwiają implementowanie najlepszych praktyk i dostosowywanie się systemu franczyzowego do zmieniających się warunków rynkowych. Ponadto edukacja ustawiczna pozwala na wspieranie rozwoju umiejętności i wiedzy w sposób ciągły, co pozwala na bieżąco aktualizować informacje o produktach i procedurach w sieci - wyjaśnia dr Marta Ziółkowska.
Ekspertka podkreśla, że kolejnym elementem, na który franczyzodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę są regularne audyty świadczonych usług i monitorowanie standardów operacyjnych, pomagające utrzymać wysoką jakość w sieci.
- To również pozwala na szybką identyfikację problemów i ich rozwiązywanie. Istotnym atrybutem jest także oferowanie programów lojalnościowych lub wsparcia finansowego dla franczyzobiorców, co zwiększa ich zaangażowanie i motywację do działania zgodnie z zasadami sieci - dodaje specjalistka ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
***
Dr Marta Ziółkowska to ekspertka z 20-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze koncentrują się na: zarządzaniu MSP, nowoczesnych modelach biznesu, pracy zdalnej i przedsiębiorczości społecznej. Pracuje m.in. w Zakładzie Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Pełny artykuł dotyczący utwardzania franczyzy w Polsce opublikowany został w najnowszym numerze magazynu "Wiadomości Handlowe" (nr 1/2025).
***
Trwa rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.