Dlaczego przedsiębiorcy stawiają na twardą franczyzę?
Twarda franczyza to model współpracy, który staje się coraz bardziej atrakcyjny dla detalistów. Wszystko za sprawą gotowej, sprawdzonej formuły biznesowej, która można w znaczącym stopniu ułatwić prowadzenie przez nich działalności. Przedsiębiorcy nie muszą się bowiem martwić o tworzenie własnej koncepcji od podstaw, co w dużej mierze wpływa na zmniejszenie ryzyka niepowodzenia.
Zdaniem dr Marty Ziółkowskiej ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, plusów współpracy na “twardych zasadach” jest znacznie więcej.
- Franczyzodawca oferuje kompleksowe wsparcie, które obejmuje szkolenia dla franczyzobiorców oraz ich pracowników. To wsparcie dotyczy różnych aspektów prowadzenia działalności, takich jak: zarządzanie sklepem, prowadzenie działań marketingowych czy dbanie o wysoką jakość obsługi klienta. Dzięki temu nowi przedsiębiorcy mają możliwość szybkiego przyswojenia niezbędnych umiejętności - mówi dr Ziółkowska w rozmowie z naszym portalem.
Ekspertka dodaje, że twarda franczyza często wiąże się z mniejszymi wydatkami na marketing i promocję, ponieważ organizator prowadzi kampanie reklamowe na poziomie całej sieci.
- Franczyzobiorcy korzystają z efektu skali, co pozwala im zaoszczędzić na kosztach promocji swojej działalności. Co istotne to fakt, iż franczyzodawcy negocjują korzystne warunki zakupu towarów z dostawcami dla całej sieci franczyzowej. Dzięki temu franczyzobiorcy mogą uzyskać lepsze ceny i warunki współpracy niż w przypadku niezależnych przedsiębiorstw - wyjaśnia dr Marta Ziółkowska.
Co z pułapkami?
Pomimo wielu plusów twardej franczyzy, nie należy zapominać, że tego typu model współpracy posiada też swoje wady. Do największych z nich dr Marta Ziółkowska zalicza:
- Brak elastyczności - franczyzobiorcy muszą ściśle przestrzegać zasad narzuconych przez franczyzodawcę, co ogranicza zdolność do dostosowywania oferty do lokalnych potrzeb klientów,
- Wysokie koszty początkowe - często wymagana jest znaczna inwestycja początkowa na rzecz opłat franczyzowych oraz adaptacji lokalu do standardów sieci,
- Ograniczoną autonomię - właściciele muszą działać zgodnie z wytycznymi franczyzodawcy, co może być frustrujące dla osób pragnących wprowadzać innowacje.
Ekspertka ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie podkreśla, że twarda franczyza, charakteryzująca się bardzo ścisłą kontrolą i standaryzacją działań franczyzobiorców, ma kilka potencjalnych wad z punktu widzenia organizatora systemu. Oto kluczowe z nich:
- Wysokie koszty wdrożenia i kontroli - utrzymanie wysokiego poziomu standaryzacji wymaga znacznych nakładów finansowych na stworzenie szczegółowych procedur, podręczników operacyjnych, systemów szkoleniowych oraz narzędzi kontrolnych,
- Ograniczona elastyczność - ścisłe reguły i standaryzacja ograniczają możliwość dostosowywania działalności do lokalnych rynków i specyfiki klientów, co może powodować trudności w wejściu na różnorodne rynki, gdzie potrzeby konsumentów mogą się znacznie różnić,
- Potencjalne konflikty z franczyzobiorcami - niektórzy z nich mogą czuć się ograniczeni przez sztywne reguły i brak możliwości wprowadzenia własnych pomysłów lub lokalnych innowacji, co może prowadzić do spadku motywacji i potencjalnych sporów,
- Trudności w pozyskiwaniu franczyzobiorców - potencjalni franczyzobiorcy mogą być mniej zainteresowani systemem twardej franczyzy w branży spożywczej, ponieważ ogranicza ona ich swobodę prowadzenia działalności.
- Reasumując twarda franczyza, mimo wielu zalet takich jak kontrola jakości i spójność marki, niesie za sobą wyzwania, które mogą wpłynąć na efektywność i atrakcyjność systemu z perspektywy franczyzodawcy - kwituje dr Marta Ziółkowska.
Dr Marta Ziółkowska to ekspertka z 20-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze koncentrują się na: zarządzaniu MSP, nowoczesnych modelach biznesu, pracy zdalnej i przedsiębiorczości społecznej. Pracuje m.in. w Zakładzie Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
***
Trwa rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.