W najnowszym raporcie McKinsey & Company i Eurocommerce, The State of Grocery Retail 2024 pojawia się wiele ciekawych danych oraz informacji o planach rozwojy firmy również na rynku polskim. Jednym z nich są procentowe udziały na poszczególnych rynkach europejskich.
– W tej chwili nasze udziały w większości rynków są stosunkowo niskie: 8 procent udziału we Francji, 6 procent w Hiszpanii, 5 procent w Rumunii i 3 procent w Polsce. W rezultacie nasze wolumeny są zbyt małe, abyśmy byli w stanie zwrócić na siebie uwagę dostawców. Dla nich wielkość jest kluczowa i wolą wyłączność. Niektórzy odcięli nas z tego powodu – ubolewa Yves Claude, szef Auchan Retail.
Auchan chce mieć dwucyfrowy udział w rynku
– Dlatego rosnący udział w rynku jest dla nas priorytetem. Naszą aspiracją jest osiągnięcie dwucyfrowego udziału w każdym rynku. Naszymi priorytetami są obecnie Francja, Hiszpania i Portugalia, ale będziemy dążyć do zwiększania udziału w rynku także w innych krajach - dodaje.
Jednym z pomysłów są nowe sklepy koncepcyjne, które zaoferują dania gotowe. W tym formacie możliwe będzie także podgrzanie i zjedzenie takich posiłków na miejscu. W Polsce jednak na lidera dań gotowych serwowanych na ciepło wyrasta sieć Żabka. Dlatego Francuzom ciężko będzie dogonić największą sieć convenience na naszym rynku.
Kolejnym trendem od dawna widocznym nie tylko w Polsce jest odwrócenie się klientów od dużych hipermarketów na małe sklepy osiedlowe czy też dyskonty. Francuska sieć też dostrzega ten trend: – Hipermarkety nadal służą rodzinom lub starszym klientom, ale dużo młodszych osób nie robi tam zakupów. Wolą kupować artykuły spożywcze blisko domu, w lokalnym sklepie z ludzkim akcentem. Musimy więc ulepszyć doświadczenia, aby klienci nadal odwiedzali nasze sklepy. Doświadczenie klienta musi opierać się na cieple interakcji międzyludzkich - mówi szef Auchan.
Dlatego w Polsce firma chce rozwijać mniejsze formaty, także w modelu franczyzowym: - Nie sądzę, że w krajach, w których prowadzimy działalność, otworzy się więcej hipermarketów, a przynajmniej powstanie ich bardzo niewiele. Ze względu na zmieniające się potrzeby klientów spodziewamy się, że w przyszłości otworzymy wiele sklepów o mniejszej powierzchni, co przywróci równowagę na rynku. Aby wziąć udział w tym rozwoju, pracujemy nad modelem franczyzowym, aby zbudować sieć małych, niezależnych sklepów prowadzonych przez lokalnych przedsiębiorców – dodaje Yves Claude, dyrektor generalny Auchan Retail.
Zdrowa żywność od rolnika zachęci klientów?
Kolejnym pomysłem na umocnienie na rynkach ma być szersza oferta produktów lokalnych, w tym zdrowej i ekologicznej żywności. Auchan chce postawić mocniejsze karty na długoterminowe partnerstwo z dostawcami i chce ich wspierać w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. To ma się przełożyć na lepsze ceny dla sieci, która będzie mogła oferować produkty klientom w korzystniejszych cenach.
Więcej informacji o sieci Auchan i jej systemie franczyzowym znajdziecie w naszym katalogu.