14.01.2025 / 14:20
StoryEditor

Dr Marta Ziółkowska prognozuje dalszą ekspansję rynku franczyzowego. Ekspertka podkreśla, że jej dynamika będzie jednak znacznie niższa

Dr Marta Ziółkowska, Szkoła Główna Handlowa w WarszawieMateriały prasowe

Dr Marta Ziółkowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie podzieliła się z naszym portalem spostrzeżeniami dotyczącymi wydarzeń na rynku franczyzowym w 2024 roku. Ekspertka wyróżniła najważniejsze z nich, a także wskazała, co czeka nas w najbliższym czasie. Dowiedzieliśmy się m.in., które branże mogą liczyć na najbardziej dynamiczny rozwój.

Sektor FMCG wyraźnie wychodzi z kryzysu związanego ze spadkiem konsumpcji. Eksperci zgodnie podkreślają, że pomimo wyzwań związanych z inflacją i skutkami postpandemicznymi, 2024 rok był zdecydowanie lepszy dla branży. Nie inaczej było w przypadku rynku franczyzowego. Jak podkreśla dr Marta Ziółkowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, przeżywa on obecnie dynamiczny rozwój.

Obecnie funkcjonuje w Polsce ponad 1400 systemów franczyzowych, które obejmują ponad 100 tysięcy punktów handlowych i usługowych. W ciągu najbliższych trzech lat przewiduję, że te liczby będą się zwiększać, ale już przy bardziej stabilnej dynamice wzrostu, z uwagi na dojrzewanie polskiego rynku franczyzy - tłumaczy w rozmowie z naszym portalem dr Marta Ziółkowska.

Ekspertka podsumowuje 2024 rok

Dr Marta Ziółkowska podzieliła się z nami swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi minionych dwunastu miesięcy na rynku franczyzowym. Specjalistka do najważniejszych wydarzeń zaliczyła:

  • Ekspansję znanych marek, takich jak Żabka, Chorten, Odido czy Intermarché,
  • Przejęcie SPAR Polska przez GK Specjał,
  • Utworzenie grupy zakupowej przez Eurocash.

Reasumując konsolidacje, ekspansja sieci oraz stabilizacja gospodarcza przyczyniły się do umocnienia pozycji franczyzy jako atrakcyjnego modelu biznesowego. Prognozy na kolejne lata są optymistyczne, wskazując na dalszy rozwój i adaptację do zmieniających się warunków rynkowych - kwituje ekspertka.

Co czeka rynek franczyzowy w najbliższym czasie?

Dr Marta Ziółkowska prognozuje dalszą ekspansję rynku franczyzowego. Zaznacza jednak, że będzie charakteryzowała się ona już znacznie niższą dynamiką, z uwagi na wyzwania ekonomiczne i rosnące koszty prowadzenia biznesu, a także rosnącą konkurencję i nasycenie rynku.

- Oczekiwany wzrost liczby jednostek oraz przychodów będzie wynikał także z rosnącego zainteresowania tym modelem wśród kolejnego pokolenia wchodzącego do biznesu - mianowicie pokolenia Z, a także adaptacji istniejących systemów franczyzowych do zmieniających się warunków rynkowych szczególnie w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju i postępującej cyfryzacji kolejnych obszarów prowadzenia działalności - wyjaśnia specjalistka.

Dr Marta Ziółkowska ma również nadzieję, że rosnące zainteresowanie edukacją spowoduje większą świadomość wśród przyszłych franczyzobiorców czym właściwie jest franczyza, a franczyzodawcom pozwoli na lepsze zrozumienie potrzeb biorców.

- Właśnie takie tematy, jak i wiele innych z zakresu franczyzy są omawiane podczas Studiów podyplomowych Zarządzanie Franczyzą w Szkole Głównej Handlowej - mówi ekspertka.

Które branże najbardziej się rozwiną? Ekspertka wskazuje faworytów

Jak wyjaśnia dr Marta Ziółkowska, najwięcej w Polsce zarabiają systemy oferujące rzetelny pakiet franczyzowy i te, które są mocno przetestowane na rynku, dając zarobić biorcom i dawcom.

Chodzi o systemy, w których dawca angażuje się w efektywne działania marketingowe i promocyjne. Te które posiadają wysokie marże i oferują rozpoznawalną markę, czego przykładem mogą być systemy gastronomiczne. Zaś niskie zyski występują w tych jednostkach franczyzowych, które są niewłaściwie zarządzane, ze słabą ofertą i obciążone złą lokalizacją punktu oraz te, w których dawca nie zadbał o właściwe kalkulacje finansowe - mówi ekspertka.

Specjalistka prognozuje, że w kolejnych latach najszybciej będą rozwijały się systemy mobilne, ponieważ można je szybko i sprawnie klonować. Ponadto, zdaniem specjalistki, będziemy świadkami rosnącego popytu na znane i rozpoznawalne marki. Podkreśla ona jednak, że są to systemy drogie i wymagające wobec potencjalnych biorców.

- Biorcy chcą inwestować coraz częściej w sieci sklepów spożywczych w ramach franczyzy miękkiej, niewymagającej pełnego podporządkowania się dawcy - tłumaczy dr Marta Ziółkowska.

Ekspertka przewiduje również, że szczególnie dobrze rozwijać się będą firmy związane z branżą fitness i wellness.

Kluby fitness oraz salony kosmetyczne będą przyciągały coraz więcej klientów, co jest zgodne z trendami demograficznymi i społecznymi. Będą pojawiały się także innowacyjne modele franczyzy jak impact franczyza, które koncentrować się będą na koncepcji zrównoważonego rozwoju, dla klientów świadomych ekologicznie i społecznie - wyjaśnia w rozmowie z naszym portalem dr Marta Ziółkowska.

Dr Marta Ziółkowska to ekspertka z 20-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze koncentrują się na: zarządzaniu MSP, nowoczesnych modelach biznesu, pracy zdalnej i przedsiębiorczości społecznej. Pracuje m.in. w Zakładzie Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

***

Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.

14. styczeń 2025 14:23