Institute of Grocery Distribution (Instytut Dystrybucji Artykułów Spożywczych) opublikował statystyki pokazujące perspektywy wzrostu sprzedaży franczyzowej w krajach europejskich. Najmocniej w prezentowanych danych wybija się rynek francuski, gdzie wartość sprzedaży w 2023 roku przez detalistów franczyzowych sięga niemal 140 bilionów euro. A już w 2028 roku wartość ta ma wzrosnąć o 2,7 procent.
Niemcy na drugim miejscu franczyzowego podium
Niemiecki rynek franczyzowy, mimo że na drugim miejscu, odbiega daleko od lidera zestawienia. Jego wartość to niemal 60 bln euro, a przewidywany wzrost w ciągu najbliższych 5 lat (2023-28) to 3 procent. Kolejne w zestawieniu są Włochy. Tu rynek jest stosunkowo dużo mniejszy niż w przypadku pierwszych dwóch, gdyż wynosi ok. 20 bln euro i w najbliższym czasie przewiduje się wzrost sprzedaży o 2,2 procent.
Także na innych rynkach (chociaż też stosunkowo mniejszych) przewidywane są wzrosty sprzedaży poprzez sieci franczyzowe (Holandia, Szwecja, Wielka Brytania, Belgia, Irlandia, Finlandia, Norwegia, Dania i Rumunia). Na tym ostatnim rynku przewidywany jest wysoki procentowy wzrost (5,2 proc.). Będzie w nim zapewne miał też udział właściciel Żabka Polska, który zaczyna rozwijać się na rumuńskim rynku nową sieć Froo.
Polska franczyzą stoi
Przewiduje się, że wzrost sprzedaży franczyzowej detalistów przewyższy wzrost wielkości rynku spożywczego na większości rynków europejskich. Jasne jest, że w sektorze franczyzy spożywczej istnieje potencjał wzrostu. Niestety w przedstawionych badaniach IGD brakuje polskiego rynku, na którym franczyza jest też mocno obecna.
Według szacunków firmy Profit System, obecnie w Polsce funkcjonuje około 1350 systemów franczyzowych, w ramach których działa niemal 90 tys. punktów handlowych i usługowych, z tej liczby ok. 40 tys. to sklepy. Patrząc na tempo, w jakim tych punktów przybywa, śmiało można założyć, że w ciągu kolejnych trzech lat ich liczba przekroczy 100 tysięcy.