01.07.2024 / 08:10
StoryEditor

Głównym zadaniem operatorów franczyzy jest dziś wspieranie sklepów w budowaniu lojalności klientów

Budowanie lojalności konsumentów to ważne zadanie sieci franczyzowych (fot. Shutterstock)Shutterstock
Największe sieci handlowe mają najwięcej lojalnych klientów. Spośród systemów franczyzowych Najlepiej radzi sobie pod tym względem Lewiatan. Inne sieci muszą nad lojalnością konsumentów wytrwale pracować. Prezentacja "Franczyza i handel tradycyjny – potencjał i wyzwania" firm CPS GfK.

Ciekawym zagadnieniem, wiele mówiącym o kondycji poszczególnych segmentów detalu spożywczego, jest lojalność konsumentów wobec poszczególnych sieci. Z wyliczeń GfK Consumer Panel wynika, że nawet najbardziej lojalni klienci danej sieci zostawiają w niej tylko część pieniędzy przeznaczonych na codzienne wydatki.

Biedronka, Dino, Lidl...

– Pod tym względem na czoło wysuwa się Biedronka, która może liczyć na blisko 63-proc. udział w budżetach gospodarstw domowych. To dużo, ale oznacza to jednak, że nawet zagorzali wielbiciele danej marki ponad jedną trzecią pieniędzy zostawiają w innych sieciach – podkreślił Artur Czajka, Strategic Insights Manager, CPS GfK.

W przypadku Dino i Lidla udziały w portfelach konsumentów oscylują wokół 40 proc., Kaufland może liczyć na nieco ponad jedną czwartą, a Żabka zaledwie na niespełna 7 proc., co oczywiście ma związek z misją zakupową, realizowaną w tej sieci.

image
FOTO:

Znacznie mniejsza jest lojalność klientów sklepów małoformatowych. Liderem pod tym względem jest Lewiatan, z ponad 25-proc. udziałem w budżetach gospodarstw domowych. Niewiele ustępują mu Delikatesy Centrum, a najmniejszą lojalnością cieszą się Odido i Livio.

Przyczyn tej relatywnie mniejszej lojalności klientów wobec sklepów małego formatu może być kilka. Jedna wydaje się oczywista – ze względu na ograniczony asortyment trudniej jest w nich zrobić pełne zakupy. Poza tym Polacy chętnie korzystają z różnych formatów, lubią model "omnichannel", niektóre produkty lubią kupować w danej sieci, inne kategorie gdzie indziej, poza tym aktywnie szukają promocji.

Tym niemniej rozbieżność pomiędzy tymi sieciami, które zbudowały lojalność a tymi, którym to się udało w najmniejszym stopniu, jest znaczna.

Spośród dużych franczyz najlepiej poradził sobie Lewiatan, co pokazuje, że przed innymi sieciami, z kilkuprocentową lojalnością, jest jeszcze duże pole do popisu. To zadanie przede wszystkim dla operatorów systemów franczyzowych, od których partnerzy oczekują wsparcia finansowego i organizacyjnego. Coraz więcej sieci takie wsparcie zapewnia, choćby organizując programy lojalnościowe czy regularne promocje gazetkowe.

image
FOTO:

 

 

 

08. wrzesień 2024 03:14