12.08.2024 / 15:21
StoryEditor

Kolejny spadek nastrojów w firmach handlowych z sektora MŚP. Dynamika wzrostu sprzedaży rozczarowuje

Sklepik wiejski w Gorzewie k/ Łodzi, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Najnowszy Barometr EFL wskazuje na kontynuację pesymistycznych nastrojów w handlu. Subindeks dla tego sektora na trzeci kwartał 2024 r. wyniósł 47,7 pkt., o 0,4 pkt. mniej kw./kw. Jest to trzeci spadek wartości wskaźnika z rzędu. Przedsiębiorców z segmentu MŚP – a tacy są najliczniejszymi uczestnikami systemów franczyzowych – są rozczarowani dynamiką sprzedaży detalicznej.

– Konsumpcja, która miała być siłą napędową polskiej gospodarki, rozczarowuje, a to przekłada się na pesymistyczne odczucia w handlu. W żadnym z sześciu badanych sektorów w ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy nie mieliśmy do czynienia z sytuacją, aby subindeks choć raz nie osiągnął wartości 50 punktów. Poza handlem. Wskaźnik dla tego sektora spada trzeci raz z rzędu i niewiele wskazuje na to, aby w kolejnym pomiarze czy nawet w tym roku ten stan miał się zmienić – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL.

– Z danych GUS wynika, że sprzedaż detaliczna choć rośnie, to dynamika rozczarowuje. Podobnie koniunktura w Unii Europejskiej słabnie, co bez wątpienia wpływa na nasz kraj. Potrzebujemy impulsu, aby „handlowcy” zostali wybudzeni z letargu – dodaje.

Pesymizm od grudnia 2021 r.

Handel, podobnie jak w poprzednim kwartale, odnotował najniższy subindeks wśród 6 badanych sektorów przez EFL. Wartość Barometru EFL dla firm handlowych na III kwartał br. wyniosła 47,7 pkt., o 0,4 pkt. mniej niż kwartał wcześniej. To trzeci z rzędu spadek wartości wskaźnika. Sektor od grudnia 2021 roku ani razu nie uzyskał wyniku powyżej progu OR, który wynosi 50 punktów, co jest wyjątkiem wśród sześciu badanych sektorów.

Na niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu wpłynęło przede wszystkim to, że w przypadku trzech na cztery badane obszary, opinie pesymistyczne przeważają nad optymistycznymi.

Choć nieco więcej firm niż w poprzednim kwartale planuje więcej nowych inwestycji (5 proc. vs. 2 proc. w drugim kwartale), to zdecydowanie więcej przedsiębiorstw obawia się ich spadku (16 proc.). Najliczniejsze grono firm nie spodziewa się żadnych zmian w tym obszarze (79 proc.).

Spadek sprzedaży, gorsza płynność finansowa

Źle, choć odrobinę lepiej w ujęciu kwartalnym, wyglądają opinie dotyczące sprzedaży. Co piaty zapytany (20 proc.) prognozuje spadek zamówień w trzecim kwartale br., a tylko 8 proc. wskazuje na ich wzrost, co jest najniższym wynikiem wśród badanych branż. W drugim kwartale br. 5 proc. firm liczyło na wyższą sprzedaż, a 24 proc. obawiało się jej spadku.

Za niską sprzedażą idzie gorsza płynność finansowa firm handlowych. 20 proc. obawia się słabszej kondycji finansowej, a 8 proc. jej poprawy, co również jest najniższym wynikiem wśród sześciu branż. 70 proc. respondentów nie spodziewa się zmian w tym obszarze.

Tylko w kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 19 proc. i 7 proc.). Jednak, tak jak w czasach prosperity i "normalności" zewnętrze finansowanie jak leasing czy kredyt było potrzebne głównie na inwestycje, tak teraz przedsiębiorcy dzięki niemu bardzo często płacą bieżące rachunki, wynagrodzenia czy zamawiają potrzebne towary.

Obawy o powrotów inflacji

Niemal co trzecia firma handlowa (32 proc.) obawia się inflacji i jej negatywnego wpływu na kondycję ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy pogorszy się. Choć jest to wynik 23 p.p. niższy niż trzy miesiące wcześniej, to jednak pozostaje na bardzo wysokim poziomie. Tylko wśród firm usługowych ta wartość jest minimalnie wyższa i wynosi 33 proc. 38 proc. firm handlowych uważa, że inflacja będzie neutralna dla ich biznesu, a aż 29 proc. nie potrafi przewidzieć tego, co się wydarzy.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na trzeci kwartał 2024 r. wyniosła 51,2 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,4 pkt. niższy niż w drugim kwartale 2024 r.

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe).

Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, a jego wyniki są publikowane co kwartał.

21. listopad 2024 08:50