Większe poczucie bezpieczeństwa finansowego sprawia, że konsumenci nieco mniej uwagi przywiązują do niskiej ceny, częściej wybierają mniejsze opakowania, kupują produkty markowe i powracają do produktów premium. Wszystko to sprzyja małoformatowym kanałom sprzedaży.
– Dodatkowo korzystnym dla małego formatu jest trend convenience, w którym największe znaczenie mają mniejsze placówki sprzedażowe, obecne blisko kupujących, zlokalizowane zawsze po drodze. Skupienie się na wygodzie robienia zakupów oraz szybkim zaspokojeniu potrzeb, a nie tylko na niskich cenach, również sprzyja sprzedaży w tym kanale – uważa Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ.
Nieznaczny wzrost wartości sprzedaży
W pierwszym kwartale 2024 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, nieznacznie wzrosła sprzedaż w ujęciu wartościowym, co w znacznym stopniu wiąże się z rosnącą o niemal 10 proc. sprzedażą produktów branży papierosowej, który jednak wynika w dużej mierze ze wzrostem akcyzy od stycznia 2024. Także stacje benzynowe notowały wzrost wartości sprzedaży produktów FMCG, głównie z koszyka spożywczego.
– Patrząc nieco szerzej na całość Małego Formatu, wzrost sprzedaży wartościowej równoczesny ze wzrostem sprzedaży wolumenowej (l/kg/szt) przypadł przede wszystkim takim kategoriom, jak napoje gazowane, napoje energetyczne i sportowe, woda butelkowana, a także whisky. Na te kategorie produktów kupujący nie tylko wydali więcej pieniędzy niż przed rokiem, ale również więcej ich skonsumowali – kontynuuje analityk NIQ.
Energetyki tylko dla dorosłych
Wprowadzony 1 stycznia 2024 r. zakaz sprzedaży napojów energetycznych (zawierających co najmniej 15 mg kofeiny na 100 ml) osobom poniżej 18-tego roku życia zmienił strukturę tego segmentu rynku.
– W Małym Formacie jedynie stacje benzynowe uniknęły spadku sprzedaży wolumenowej właśnie napojów energetycznych (wyłączając napoje sportowe i witaminowe), zaliczając niemal sześcioprocentowy wzrost. W sklepach spożywczych sprzedało się mniej produktów tej kategorii, ale równocześnie o 1/3 wzrosła ilość sprzedawanych napojów sportowych, izotonicznych oraz witaminowych, przy 40-proc. wzroście wartości sprzedaży. Jednocześnie w kategorii soków/napojów/nektarów oraz napojów gazowanych sprzedaż kształtowała się podobnie do reszty rynku. Skoro osoby dla których dostęp do produktów z wysoką zawartością kofeiny został ograniczony, prawdopodobnie jako alternatywę wybierają napoje sportowe i witaminowe, można oczekiwać wzrostu ich sprzedaży w kolejnych miesiącach – podsumowuje ekspert.