22.05.2024 / 11:35
StoryEditor

Mniejsze formaty detaliczne zyskują na rosnącym poczuciu bezpieczeństwa finansowego [ANALIZA]

Wraz z malejącą dynamiką inflacji, która w I kw. 2024 r. osiągnęła wartość 2,8 proc. w ujęciu rok do roku, zwiększyło się poczucie bezpieczeństwa finansowego polskich konsumentów. Chętniej sięgają do portfeli i bardziej cenią sobie wygodę zakupów, na czym korzystają małe formaty handlowe.

Większe poczucie bezpieczeństwa finansowego sprawia, że konsumenci nieco mniej uwagi przywiązują do niskiej ceny, częściej wybierają mniejsze opakowania, kupują produkty markowe i powracają do produktów premium. Wszystko to sprzyja małoformatowym kanałom sprzedaży.

– Dodatkowo korzystnym dla małego formatu jest trend convenience, w którym największe znaczenie mają mniejsze placówki sprzedażowe, obecne blisko kupujących, zlokalizowane zawsze po drodze. Skupienie się na wygodzie robienia zakupów oraz szybkim zaspokojeniu potrzeb, a nie tylko na niskich cenach, również sprzyja sprzedaży w tym kanale – uważa Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant, NIQ.

Nieznaczny wzrost wartości sprzedaży

W pierwszym kwartale 2024 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, nieznacznie wzrosła sprzedaż w ujęciu wartościowym, co w znacznym stopniu wiąże się z rosnącą o niemal 10 proc. sprzedażą produktów branży papierosowej, który jednak wynika w dużej mierze ze wzrostem akcyzy od stycznia 2024. Także stacje benzynowe notowały wzrost wartości sprzedaży produktów FMCG, głównie z koszyka spożywczego.

– Patrząc nieco szerzej na całość Małego Formatu, wzrost sprzedaży wartościowej równoczesny ze wzrostem sprzedaży wolumenowej (l/kg/szt) przypadł przede wszystkim takim kategoriom, jak napoje gazowane, napoje energetyczne i sportowe, woda butelkowana, a także whisky. Na te kategorie produktów kupujący nie tylko wydali więcej pieniędzy niż przed rokiem, ale również więcej ich skonsumowali – kontynuuje analityk NIQ.

Energetyki tylko dla dorosłych

Wprowadzony 1 stycznia 2024 r. zakaz sprzedaży napojów energetycznych (zawierających co najmniej 15 mg kofeiny na 100 ml) osobom poniżej 18-tego roku życia zmienił strukturę tego segmentu rynku.

– W Małym Formacie jedynie stacje benzynowe uniknęły spadku sprzedaży wolumenowej właśnie napojów energetycznych (wyłączając napoje sportowe i witaminowe), zaliczając niemal sześcioprocentowy wzrost. W sklepach spożywczych sprzedało się mniej produktów tej kategorii, ale równocześnie o 1/3 wzrosła ilość sprzedawanych napojów sportowych, izotonicznych oraz witaminowych, przy 40-proc. wzroście wartości sprzedaży. Jednocześnie w kategorii soków/napojów/nektarów oraz napojów gazowanych sprzedaż kształtowała się podobnie do reszty rynku. Skoro osoby dla których dostęp do produktów z wysoką zawartością kofeiny został ograniczony, prawdopodobnie jako alternatywę wybierają napoje sportowe i witaminowe, można oczekiwać wzrostu ich sprzedaży w kolejnych miesiącach – podsumowuje ekspert.

30. październik 2024 02:34