28.06.2024 / 12:38
StoryEditor

Niepokojące dane o sprzedaży w sklepach małoformatowych w maju 21024 r. Kolejny miesiąc tracą obroty

Shutterstock
Według danych CMR Panel, zebranych na podstawie paragonów, opublikowanych przez Polską Izbę Handlu, w maju 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 3,7 proc. niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o około 3 proc.

W ocenie Polskiej Izby Handlu oraz CMR Panel spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu, ponieważ w przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań była nieco wyższa niż przed rokiem. W porównaniu z majem 2023 r. wzrosła średnia wartość koszyka (o 7,1 proc., do 23,39 zł), przy czym wzrost ten nie wynikał tylko z rosnących cen, ponieważ nieznacznie zwiększyła się również średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka.

Lody impulsowe i napoje chłodzące w górę

Wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży lodów impulsowych – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria w maju 2024 r. była o 13 proc. wyższa niż przed rokiem. Klienci sklepów małoformatowych częściej sięgali też m.in. po wodę (wzrost liczby transakcji o 7 proc.) i napoje gazowane (wzrost o 8 proc.), napojów typu ice tea, a także mrożonych kaw.

Energetyki nieco w dół, izotoniki w mocno w górę

Obłożona ograniczeniami (zakaz sprzedaży nieletnim) kategoria energetyków odnotowała niewielki spadek w porównaniu z majem 2023 r., ale bardzo dynamicznie wzrosły w tym czasie pokrewne kategorie – napoje izotoniczne (wzrost liczby transakcji o 33 proc.) oraz napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (wzrost o 34 proc.).

Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej, które często są wykorzystywane w wojnie cenowej dużych sieci i oferowane są w nich w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, co uderza w małych i średnich przedsiębiorców działających w handlu.

Niewielki spadek sprzedaży piwa

Mimo sprzyjającej pogody niewielki spadek liczby transakcji (o około 3 proc.) w porównaniu z majem 2023 r. dotknął też kategorię piw. Rzadziej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali również po wódki czyste, soki i nektary, a także słodycze czekoladowe, którym nie służą wysokie temperatury – w maju 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się batony czekoladowe i wafelki impulsowe spadła o kilkanaście procent w porównaniu z majem 2024 r., a wydatki na te grupy produktów obniżyły się odpowiednio o 8 i 10 proc.

Skokowy wzrost sprzedaży liquidów

Z danych z paragonów gromadzonych przez CMR wynika, że w maju 2024 r. nawet o kilkadziesiąt procent w ujęciu rok do roku rosła sprzedaż płynów i podów do papierosów elektronicznych, niewielki spadek odnotowała natomiast kategoria, która była hitem sprzedaży w 2023 r., czyli jednorazowe papierosy elektroniczne.

W porównaniu z kwietniem 2024 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych zwiększyła się w maju o 11 proc., a łączne obroty były wyższe o 12 proc. Sezonowy wzrost sprzedaży w miesiącach wiosenno-letnich to cecha charakterystyczna sklepów małoformatowych, ze względu na duży udział w sprzedaży napojów, lodów czy piwa szczyt sprzedaży przypada na miesiące wakacyjne, kiedy temperatury są najwyższe.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

21. listopad 2024 11:15