Klienci przychodzili do sklepów rzadziej niż przed rokiem, znacznie niższa była również łączna liczba sprzedanych opakowań. Spadki te wynikają nie tylko ze zmniejszającej się liczby placówek w tym formacie sklepów, ale także z nieco niższych niż przed rokiem temperatur.
Październik 2023 r. był wprawdzie dość pogodny, ale chłodniejszy w porównaniu z wyjątkowo ciepłym październikiem 2022 r., dlatego słabiej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się m.in. napoje gazowane i wody.
Kolejny miesiąc z rzędu spadek sprzedaży odnotowały wódki – w październiku w sklepach małoformatowych sprzedało aż o 14 proc. mniej litrów wódek czystych niż przed rokiem, natomiast sprzedaż wódek smakowych spadała o 10 proc.
Październik nie był też udany dla piwa (w przeliczeniu na litry sprzedaż była o 11 proc. niższa niż przed rokiem), a także dla whisky (spadek o 14 proc.) i win.
Sprzedaż dań gotowych rośnie
W sklepach małoformatowych systematyczne rośnie znaczenie dań gotowych. W październiku 2022 r. na paragonach częściej niż przed rokiem pojawiały się nie tylko gotowe kanapki, pierogi czy zestawy obiadowe z lodówki, ale też produkty przechowywane w zamrażarkach – dania gotowe, a także frytki.
Znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje czy batony funkcjonalne (wzbogacane witaminami, mikroelementami, proteinami itp.), a także roślinne zamienniki mleka.
Z danych CMR wynika również, że w październiku nadal wysokie wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej notowały innowacyjne produkty nikotynowe. Ponadto wzrosty sprzedaży w przeliczeniu na kilogramy osiągnęły niektóre kategorie produktów, których ceny są obecnie niższe niż przed rokiem, takie jak masło, mąki czy cukier.
W październiku klienci sklepów małoformatowych robili trochę mniejsze zakupy niż rok wcześniej (średnia liczba produktów na paragonie była tylko o 1 proc. niższa niż w październiku 2022 r.). Średnia wartość paragonu wzrosła jednak w tym czasie o niemal 10 proc., do 23,02 zł.
Łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 7 proc. niższa niż we wrześniu, natomiast obroty sklepów małoformatowych spadły z miesiąca na miesiąc o około 3 proc.