W minionym roku sprzedaż FMCG w małym formacie wyniosła blisko 100 mld zł obrotu. W porównaniu z 2023 r., był to wzrost wartościowy o 1 procent, przy spadku wolumenowym o 5 procent.
Jak informuje Przemysław Korotusz z firmy badawczej, największy udział wartościowy w sprzedaży miały produkty z koszyka spożywczego. Mieliśmy tu do czynienia ze spadkiem wartościowym o 1 procent i wolumenowym o 6 procent Na drugim miejscu znalazł się koszyk papierosowy, który urósł wartościowo o 5 proc, ale wolumenowo zmniejszył się o 3 proc.. Z kolei w koszyku chemiczno-kosmetycznym odnotowano spadek wartościowy o 9 procent oraz wolumenowy o 12 procent.
- Do spadku obrotu w Małym Formacie przyczyniły się największe wartościowo kategorie sprzedażowe w tym kanale. Wartość sprzedaży piwa zmniejszyła się o 3 procent, wódki o 6 procent, a chipsów i popcornu o 8 procent - przekazał nam Przemysław Korotusz, analityk z firmy badawczej NIQ.
Zestawiając powyższe dane do całości rynku FMCG w Polsce, możemy zauważyć niekorzystną różnicę dla sprzedaży małoformatowej.. Dla całej Polski (rynek rozumiany jako suma Małego Formatu, hipermarketów, supermarketów, dyskontów oraz drogerii) sprzedaż w 2024 roku wzrosła wartościowo o 5 procent i wolumenowo o 2 procent. Podobną dynamikę osiągnął koszyk spożywczy. W koszyku chemiczno-kosmetycznym wzrost wartościowy wyniósł z kolei 6 proc., a wolumenowy 4 proc.. W koszyku papierosowym mieliśmy natomiast do czynienia ze wzrostem wartościowym o 6 proc., przy spadku wolumenu sprzedaży o 2 proc.
Sprzedaż FMCG w 2024 roku z podziałem na rodzaje sklepów
Sprzedaż FMCG w minionym roku w porównaniu do 2023 r.,, w dużych sklepach spożywczych (o powierzchni od 101 metrów kwadratowych do 300 metrów kwadratowych) spadła zarówno pod kątem wartościowym (o 1 procent), jak i wolumenowym (o 5 procent).
Średnie sklepy spożywcze (o powierzchni od 41 metrów kwadratowych do 100 metrów kwadratowych) doświadczyły wzrosty wartości sprzedaży o 5 procent,, ale równocześnie odnotowały spadek sprzedaży wolumenowej o 1 procent.
W przypadku małych sklepów spożywczych (o powierzchni do 40 metrów kwadratowych) zanotowano spadek sprzedaży wartościowej o 7 proc. i dwucyfrowy spadek sprzedaży wolumenowej aż o 13 proc.
Z kolei stacje benzynowe zanotowały wzrost wartości sprzedaży o 3 procent przy spadku sprzedaży wolumenowej na poziomie 3 procent.
Jakie produkty spożywcze wygenerowały największy obrót?
Kategoriami z koszyka spożywczego, które wygenerowały największy obrót w sklepach w 2024 roku były kolejno:
- Piwo,
- Wódka,
- Napoje gazowane,
- Napoje energetyczne i sportowe,
- Chipsy i popcorn.
Wśród 20 największych kategorii spożywczych, kategorią z największą dynamiką wzrostu była czekolada w tabliczkach, przynosząca w 2024 roku 90 mln PLN (wzrost wartościowy o 11 proc. przy spadku wolumenu o 5 proc). Na drugim miejscu uplasowały się napoje energetyczne i sportowe (wzrost wartościowy o 11 proc. i wolumenowy o 8 proc.). Trzecie miejsce przypadło napojom gazowanym (wzrost wartościowy o 4,3 proc. przy spadku wolumenu o 3 proc.).
Na stacjach benzynowych struktura kategorii spożywczych o największym wartościowo znaczeniu wyglądała podobnie. Największy obrót w 2024 roku przyniosły: wódka, piwo, napoje energetyczne i sportowe, a także napoje gazowane.
Dynamika sprzedaży 20 największych kategorii w tym kanale przyczyniła się do względnej stabilności sprzedaży wartościowej i wolumenowej w stacji benzynowych. Żadna z kategorii spożywczych nie zwiększyła swojej sprzedaży o więcej niż 0,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku, zarówno wartościowo, jak i wolumenowo, a zatem sytuacja na linii stacji paliw pozostaje dosyć stabilna.
- Dane sprzedażowe za rok 2024 roku nie wywołują zaskoczenia. Preferencje Polaków, co do zakupów w kanałach małoformatowych pozostają względnie stałe. Topowymi kategoriami spożywczymi pozostają piwo i wódka, a na trzecie miejsce trafiają na zmianę napoje gazowane lub napoje energetyczne i sportowe - podsumował wyniki analiz przedstawiciel NIQ.
***
Ruszyła rejestracja na kongres Retail Trends 2025! Zapisz się już teraz, aby spotkać się 1 kwietnia 2025 r. w Warszawie z czołowymi przedstawicielami świata handlu i FMCG. Kliknij tutaj, aby zapoznać się z programem kongresu.