W listopadzie 2024 roku sprzedaż FMCG w małym formacie wygenerowała ponad 7 mld zł obrotu. W porównaniu z analogicznym okresem sprzed roku, był to spadek wartościowy o 2 proc., a także wolumenowy o 7 proc.
Jak tłumaczy Przemysław Korotusz z firmy badawczej NIQ, za największą część wartości odpowiadały produkty z koszyka spożywczego. Mamy tu do czynienia ze spadkiem wartościowym o 3 procent i wolumenowym o 8 procent. Na drugim miejscu znalazł się koszyk papierosowy, który urósł wartościowo o 3 procent, ale wolumenowo zmniejszył się o 6 procent. Z kolei w koszyku chemiczno-kosmetycznym odnotowano spadek wartościowy o 14 procent oraz wolumenowy o 16 procent.
- Do spadku obrotu w małym formacie przyczyniły się największe wartościowo kategorie sprzedażowe w tym kanale. Wartość sprzedaży piwa zmniejszyła się o 7 procent, wódki o 3 procent, a chipsów i popcornu o 4 procent - przekazał nam Przemysław Korotusz, Junior Analytics Consultant w NIQ.
Sprzedaż FMCG w listopadzie z podziałem na rodzaje sklepów
Jeśli chodzi o listopadową sprzedaż FMCG w dużych sklepach spożywczych (od 101 metrów kwadratowych do 300 metrów kwadratowych), to względem zeszłego roku spadła ona zarówno pod kątem wartościowym (3 procent), jak i wolumenowym (8 procent).
Średnie sklepy spożywcze (o powierzchni od 41 metrów kwadratowych do 100 metrów kwadratowych) odnotowały wzrost wartości sprzedaży o 2 proc., ale równocześnie odnotowały spadek sprzedaży wolumenowej o 3 proc.
W przypadku małych sklepów spożywczych (o powierzchni do 40 metrów kwadratowych) zanotowano dwucyfrowe spadki - sprzedaży wartościowej o 10 proc. i wolumenowej aż o 15 proc.
Wzrost wartości sprzedaży na stacjach benzynowych
Stacje benzynowe zanotowały z kolei wzrost wartości sprzedaży o 3 procent., przy spadku sprzedaży wolumenowej na poziomie 3 procent.
- Wzrost wartościowy stacji benzynowych był sterowany przez pozytywną dynamikę największych kategorii. Papierosy oraz wódka przyniosły o 4 proc. więcej wartości sprzedaży niż przed rokiem, a napoje energetyczne, będące trzecią największą kategorią z koszyka spożywczego, urosły wartościowo aż o 11 procent - wyjaśnił Przemysław Korotusz.
Na stacjach benzynowych w czołówce kategorii o największym wzroście znalazły się:
- lubrykanty (generujące niespełna 200 tys PLN, wzrost sprzedaży wartościowej o 2 proc. i wolumenowej 2%),
- napoje i drinki alkoholowe (generujące ponad 400 tys PLN, wzrost sprzedaży wartościowej o 1 proc. i wolumenowej o 1 proc.),
- batoniki musli (generujące prawie 2 mln PLN, wzrost sprzedaży wartościowej o 1 proc. i wolumenowej 0,5 proc).
- Listopad 2024 przyniósł zróżnicowane wyniki sprzedażowe w sektorze FMCG w małym formacie. Choć w ujęciu ogólnym odnotowano spadki zarówno wartościowe, jak i wolumenowe, szczególnie w kategoriach spożywczych i chemiczno-kosmetycznych, niektóre segmenty wyróżniły się znaczącymi wzrostami. Produkty prozdrowotne, takie jak witaminy i suplementy, a także świeże sałatki pokazały, że konsumenci częściej zwracają uwagę na zdrowy styl życia - podsumował wyniki analiz przedstawiciel NIQ.