Analitycy z NIQ wskazują, że największy udział wartościowy w sprzedaży miały produkty z koszyka spożywczego. Mieliśmy tu do czynienia ze spadkiem wartościowym o 2 procent i wolumenowym o 7 procent. Koszyk papierosowy urósł wartościowo o 3 procent, ale wolumenowo zmniejszył się o 9 procent. Z kolei w koszyku chemiczno-kosmetycznym widzimy spadek wartościowy o 11 procent oraz wolumenowy o 12 procent.
Do spadku obrotu w małym formacie przyczyniły się największe wartościowo kategorie sprzedażowe w tym kanale. Wartość sprzedaży piwa zmniejszyła się o 10 procent, wódki o 8 procent,, a napojów gazowanych o 6 procent.
Zestawiając powyższe dane do całości rynku FMCG w Polsce, widzimy niekorzystną dla sprzedaży małoformatowej różnicę. Dla całej Polski (rynek rozumiany jako suma Małego Formatu, hipermarketów, supermarketów, dyskontów oraz drogerii) sprzedaż w lutym tego roku wzrosła wartościowo o 4 procent, choć spadła wolumenowo o 2 procent r/r. Podobną dynamikę osiągnął koszyk spożywczy. W koszyku chemiczno-kosmetycznym wzrost wartościowy wyniósł 1 procent, przy spadku wolumenowym o 1 procent. Z kolei w koszyku papierosowym mieliśmy do czynienia ze wzrostem wartościowym o 4 procent, przy spadku wolumenu sprzedaży o 7 procent r/r.
Sprzedaż FMCG w lutym 2025 r. z podziałem na rodzaje sklepów
Sprzedaż FMCG w lutym, w porównaniu do poprzedniego roku, w dużych sklepach spożywczych (o powierzchni od 101 metrów kwadratowych do 300 metrów kwadratowych) pozostała niemalże stabilna pod kątem wartościowym, choć charakteryzowała się spadkiem wolumenowym (o 6 procent).
Średnie sklepy spożywcze (o powierzchni od 41 metrów kwadratowych do 100 metrów kwadratowych) doświadczyły wzrostu wartości sprzedaży o 3 procent,, ale równocześnie odnotowały spadek sprzedaży wolumenowej o 5 procent.
W przypadku małych sklepów spożywczych (o powierzchni do 40 metrów kwadratowych) zanotowano spadek sprzedaży wartościowej o 7 procent i dwucyfrowy spadek sprzedaży wolumenowej aż o 14 procent.
Z kolei stacje benzynowe pod kątem wartości sprzedaży zachowały stabilny poziom w porównaniu rok do roku, chociaż doświadczyły spadku sprzedaży wolumenowej na poziomie 9 procent.
Jakie produkty wygenerowały największy obrót?
W sklepach spożywczych kategoriami z koszyka spożywczego, które wygenerowały największy obrót w lutym roku były kolejno: piwo, wódka, napoje gazowane, napoje energetyczne i sportowe, a także chipsy i popcorn.
Wśród 20 największych wartościowo kategorii spożywczych, kategorią z największą dynamiką wzrostu była czekolada w tabliczkach, przynosząca w tym miesiącu 61 mln PLN (wzrost wartościowy o 15 procent przy spadku wolumenu o 6 procent).
- Najprawdopodobniej ze względu na drastyczny wzrost cen surowca w ostatnich miesiącach, będziemy mogli w najbliższym czasie obserwować podobne efekty dla produktów, których głównym składnikiem jest kakao. Na drugim miejscu uplasowały się napoje energetyczne i sportowe, a trzecie miejsce przypadło kawie - przekazał nam Przemysław Korotusz, analityk z firmy badawczej NIQ.
Na stacjach benzynowych struktura kategorii spożywczych o największym wartościowo znaczeniu wyglądała podobnie. Największy obrót w lutym roku przyniosły: piwo, wódka, napoje energetyczne i sportowe, a także napoje gazowane. Wśród 20 największych kategorii, jedyną kategorią, której dynamika sprzedaży wartościowej przekroczyła 0,1 procent były wafle impulsowe, a zatem sytuacja na linii stacji benzynowych pozostaje dosyć stabilna.
- W lutym 2025 roku rynek FMCG w Polsce doświadczył wzrostu wartości sprzedaży, choć w małym formacie był on widoczny jedynie w średnich sklepach spożywczych. W małym formacie, gdzie spadki sprzedaży wolumenowej były wyraźnie zauważalne, dynamika wartości sprzedaży była sterowana przede wszystkim przez wzrosty cen - podsumował Przemysław Korotusz.