Przedsiębiorcy rodzinni muszą się mierzyć z różnymi wyzwaniami, charakterystycznymi dla firm familijnych. Największy problem w prowadzeniu firmy rodzinnej, zdaniem ich właścicieli, może stanowić inne spojrzenie na strategię i rozwój przedsiębiorstwa wśród członków rodziny (19 proc.), przekazanie kontroli nad firmą następnemu pokoleniu – sukcesja (17 proc.), trudności wynikające z różnic pokoleniowych (11 proc.), a także konflikty rodzinne (8 proc.).
Ponadto, obecnie firmy muszą mierzyć się z natężeniem wyzwań – to nie tylko skutki wojny na Ukrainie i wyższe koszty prowadzenia działalności, ale także szybko zmieniające się przepisy. Wiele sklepów w branży spożywczej jest firmami rodzinnymi i to właśnie one w najbliższym czasie odczują skutki kolejnych zmian prawnych, wprowadzanych bez konsultacji i w zawrotnym tempie.
Przykładowo, nowy system kaucyjny (który wejdzie w pełni w 2025 r.) to spore utrudnienie i wyzwanie – przedsiębiorcy zastanawiają się jak sprostać tym wymaganiom, w sytuacji, kiedy duża liczba sklepów nawet nie dysponuje odpowiednią przestrzenią do gromadzenia takich opakowań.
W zmierzeniu się z długą listą wyzwań i przetrwaniu w czasach kryzysu pomaga unikalny dla firm rodzinnych sposób działania. Według wyników badania właściciele biznesów rodzinnych oceniają, że największe zalety i przewaga konkurencyjna takich firm to większa skłonność właścicieli do poświęceń na rzecz firmy (69 proc.), większe zaufanie wobec pracowników z rodziny (42 proc.), wspólne wartości (35 proc.), a także szybkość w podejmowaniu decyzji (28 proc.).
To również dobra atmosfera w pracy (25 proc.) oraz większa satysfakcja z sukcesu (blisko 23 proc.) i gwarancja stabilności (14 proc.). To bardzo ważne elementy, uławiające codzienną pracę. Aż 59 proc. właścicieli firm rodzinnych uważa, że zaangażowanie innych członków rodziny w pracę pomaga w prowadzeniu biznesu.
Nie bez znaczenia w tym kontekście jest też sposób, jak na firmy rodzinne patrzą konsumenci, partnerzy biznesowi i potencjalni pracownicy. Zdaniem właścicieli tego typu przedsiębiorstw firmy rodzinne są postrzegane jako godne zaufania (blisko 57,5 proc.), przyjazne ludziom (57 proc.), jak również stabilne (43 proc.) i atrakcyjne miejsce pracy (16 proc.), posiadające plany rozwoju na przyszłość (blisko 14 proc.). Taki wizerunek firm rodzinnych ułatwia prowadzenie biznesu i radzenie sobie z różnymi wyzwaniami.