Arkadiusz Słodkowski, ekspert z Polskiej Organizacji Franczyzodawców, w rozmowie z naszym portalem podzielił się spostrzeżeniami dotyczącymi idealnych cech, jakie powinna posiadać osoba chcąca otworzyć w naszym kraju biznes franczyzowy. Jego zdaniem musi być to przede wszystkim człowiek przedsiębiorczy.
- Powinien lubić ludzi, umieć sprzedawać, mieć akceptację biznesowego ryzyka. Powinien posiadać szczyptę cierpliwości i podejrzliwości - czytając tym samym wszystkie umowy, a zarazem mając pełny szacunek dla procedur wymyślonych przez dawcę licencji. Gdyby okazał się jeszcze posypany cukrem kreatywności, to współpraca z franczyzodawcą na pewno byłaby słodsza - tłumaczy Arkadiusz Słodkowski.
Ekspert z POF zaznaczył także, że współcześni franczyzobiorcy są bardziej świadomi niż przed laty.
- Prowadzenie biznesu, niezależnie czy na swoim czy we franczyzie nie jest łatwe, trzeba mieć pewne umiejętności, w tym akceptację ryzyka. Ludzie wiedzą, że najpierw trzeba dużo wyłożyć, a potem zarobić na ZUS, żeby w końcu wyjść nad kreskę i zacząć zarabiać. I to przy dobrych wiatrach. Dlatego zmienił się profil kandydata na franczyzobiorcę. Teraz dużo częściej są to świadomi przedsiębiorcy, którzy dywersyfikują portfel albo zmieniają branżę, a nie etatowcy, którzy marzą o przejściu na swoje. Bo własny biznes nie jest już takim marzeniem jak np. w latach 90. XX wieku i w pierwszej dekadzie XXI wieku - wyjaśnia ekspert.
Arkadiusz Słodkowski: franczyzobiorca nie musi płacić za własne błędy
Ekspert z POF przyznaje, że otwarcie franczyzowego biznesu ma wiele plusów. W rozmowie z naszym portalem wymienił najważniejsze z nich.
- Przede wszystkim franczyzobiorca nie musi płacić za własne błędy, bo franczyzodawca już to zrobił i pokaże mu, jak ominąć zakręty. Osoba decydująca się na otwarcie tego typu biznesu, jest kierowana na liczne szkolenia, w związku z czym zdobywa wiedzę, którą w normalnych warunkach zbierałaby dekadami. Szybciej staje się więc świadomym przedsiębiorcą. Efektem tego jest wysoki procent sukcesu. We franczyzie 80 procent biznesów dobiega do końca trwania umowy franczyzowej i zarabia. Gdy wystartujesz z biznesem całkowicie na swoim, Twoja szansa na sukces spada do 20 procent - mówi członek Polskiej Organizacji Franczyzobiorców.
Które branże rozwiną się na rynku franczyzowym w 2025 roku? Arkadiusz Słodkowski wskazuje faworytów
Arkadiusz Słodkowski w rozmowie z naszym portalem podzielił się także spotrzeżeniami dotyczącymi sytuacji na rodzimym rynku franczyzowym w przyszłym roku, prognozując m.in. które branże poszerzą swoją działalność.
- Stawiałbym na nienasycone rynki, gdzie może przybywać klientów. Wszystkie franczyzy związane z ochroną zdrowia, zdrowym stylem życia, młodym wyglądem powinny rosnąć. Fitness kluby, salony kosmetyczne - to moje typy. Mamy coraz więcej pieniędzy, starzejemy się jako społeczeństwo, więc będziemy coraz bardziej walczyć o młodość. W dodatku statystyki z krajów zachodnich wskazują, że grupa np. ćwiczących aktywnie w fitness klubach będzie w Polsce rosnąć - mówi ekspert z POF.