13.03.2024 / 12:33
StoryEditor

Na jakiej pozycji są mniejsze sieci handlowe w brutalnej wojnie cenowej dwóch dyskontów?

Robert Synowiec kieruje działającą w województwie łódzkim siecią sklepów HIT.
Robert Synowiec, to przedsiębiorca prowadzący własne sklepy spożywcze, reprezentujący także Polską Sieć Handlową HIT z Piotrkowa Trybunalskiego. Twierdzi, że niekoniecznie mniejsze sieci (w tym franczyzowe) nie mają szans, aby walczyć z gigantami cenami. Jako przykład podaje swoje sklepy.

Chcą być najtańsi?

Jako konsumenci niemal codziennie jesteśmy wręcz atakowani przekazami promocyjnymi dwóch sieci dominujących na rynku handlowym - Biedronki i Lidla. Kiedy jedna sieć obniży cenę wybranego produktu (np: masła czy jajek), zaraz druga obniża ją chociażby o kilka groszy. Sieci licytują się też na liczby produktów, których ceny obniżono na stałe. Ostatnio mowa była o 900 indeksach, ale sytuacja jest tak dynamiczna, iż liczba może być już nieaktualna. Sieci rywalizują o miano najtańszej sieci w koszyku zakupowym publikowanym przez tabloid Fakt

- Okazuje się, że te firmy bardzo silnie ze sobą rywalizują. Nie mam pojęcia czy jest to wynik rzeczywistej rywalizacji czy jakaś gra, rozgrywka, która ma na celu oczywiście przekierowanie konsumenta do ich sklepów. Dlaczego tak sądzę? Bo negatywna promocja to też jest dobre rozwiązanie - uważa Robert Synowiec z sieci HIT.

Jego zdaniem jedni się przerzucają nad drugimi, że mają lepsze ceny, a jednocześnie w ramach jednej sieci w zależności od lokalizacji ceny potrafią być różne. Co sprawia, że klienci mogą być zdezorientowani

Dyskonty wcale nie najtańsze

Jako przykład Synowiec podaje słynny polski wyrób marki Wedel - Ptasie Mleczko. Na filmie zamieszczonym w sieci kilka dni temu właściciel HIT-a prezentuje cenę słodkich czekoladek w dyskontach Lidl - to dokładnie 16 zł 99 groszy. Natomiast o dziwo, dużo mniejszy od Lidla Hit po wszystkich marżach, kosztach i narzutach może sprzedać to samo Ptasie Mleczko złotówkę taniej - za 15 zł 99 gr.

Koszyk Biedronki, koszyk Lidla, koszyk HIT-a – który najtańszy?

Przedsiębiorca prezentuje także swój koszyk zakupowy, w którym znalazły się takie produkty jak: kabanosy, ser topiony, margaryna, pasztet, miks warzyw, kawa, gorzka czekolada, baton, żel pod prysznic i płyn do szyb. Są to produkty firmowe, a nie produkty marek własnych. W Lidlu wyszczególnione produkty kosztowały według wyliczeń przedsiębiorcy 113,22 zł, a w Biedronce 116,41 zł oraz 128,67 zł. Uwagę zwraca wartość koszyka w sklepach Hit - to 97,72 zł czyli minimum 15 złotych mniej niż u wielkiej, zagranicznej konkurencji. - Może to być dziwne, ale w Polskich Sklepach Spożywczych, niewielkiej grupy zakupowej HIT, którą wspiera mały przedsiębiorca z województwa łódzkiego ceny są jak widać tak mocno różniące się - dodaje Robert Synowiec.

Małe sieci mają gorsze warunki zakupowe?

Przedsiębiorca zwraca także uwagę, na ceny jakie małe sieci są w stanie uzyskać u producentów lub dostawców towarów, a także kwestie marketingu i reklamy. - My nie mamy pieniędzy jako malutka sieć zrzeszająca polskie sklepy spożywcze, żeby się reklamować w ogólnopolskiej telewizji. Jak większość zresztą niezależnych, polskich sieci, które operują na rynku. Nie mamy tak silnego zaplecza, nie mamy tak dużego wsparcia producentów. Nie kupujemy nawet w tych samych cenach, w których kupują oni. Operujemy na marżach około 25 procent, co daje nam poniżej 10 procent zysku - dodaje.

Oczywiście te 10 procent zysku osiągane jest po zapłaceniu wszystkich należności, ZUS-ów, podatków (w tym od nieruchomości), kosztów pracowniczych i innych świadczeń, które wiążą się z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Co zrobić aby mniejsze sieci oraz sklepy przetrwały?

Szansę na przetrwanie przedsiębiorca z Piotrkowa Trybunalskiego widzi w klientach, którzy głosują nogami. Czyli jeśli pójdą za zakupy do mniejszych sieci, do polskich sklepów, to te podmioty niekoniecznie muszą stać na straconej pozycji. Zapewne szansą dla mniejszych graczy (a nawet pojedynczych sklepów) może być też zrzeszanie się w grupy zakupowe czy też w sieci franczyzowe.

21. listopad 2024 11:05