Cały proces zatrudnienia osoby niepełnosprawnej Odido realizuje w kilku etapach. Już w fazie rekrutacji promowana jest równość szans poprzez tworzenie ogłoszeń o pracę dostępnych dla wszystkich bez wyjątku. Ważne jest zrozumienie umiejętności i doświadczenia kandydata poprzez skupienie się na jego zdolnościach.
Kolejnym ważnym aspektem jest przeprowadzenie oceny potrzeb dostosowań w miejscu pracy do wymagań osoby niepełnosprawnej. Zatem zanim właściciel sklepu przyjmie nowego pracownika, powinien upewnić się, że miejsce pracy jest dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Nowa sytuacja wymaga również szkolenia dla pracowników dotyczącego inkluzywności, różnorodności, tolerancji i komunikacji z osobami niepełnosprawnymi. Jest to bardzo ważne dla budowania solidnego zespołu. Niezbędne jest również posiadanie wiedzy na temat przepisów związanych z prawami pracowniczymi i rozliczaniem osób niepełnosprawnych oraz benefitów. Istotne jest dostosowanie zakresu obowiązków do umiejętności i możliwości pracownika niepełnosprawnego. Jednak kluczową rolę odgrywa atmosfera. Otwartość i akceptacja motywują i zachęcają do wzajemnego zrozumienia w zespole – powiedział dla portalu franczyzawhandlu.pl Łukasz Terelak, Starszy Kierownik ds. Handlu Detalicznego w Makro Polska.
Współpraca z osobą niepełnosprawną wymaga elastyczności, wyrozumiałości i gotowości do adaptacji środowiska pracy. Jest to również szansa na wzbogacenie zespołu o różnorodne perspektywy i umiejętności.
-Wieloletnie doświadczenie naszych franczyzobiorców wyraźnie potwierdza, że zatrudniając osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, zyskujemy pracownika rzetelnie wykonującego swoje obowiązki. – komentuje Łukasz Terelak.
Najważniejsze są kwalifikacje i kompetencje zawodowe nowego pracownika. Dlatego należy patrzeć na osobę niepełnosprawną przez pryzmat jej potencjału a nie ograniczeń.