10.03.2025 / 08:56
StoryEditor

Targi Franczyza — znajdź pomysł na własny biznes

Targi Franczyza — znajdź pomysł na własny biznesMateriał Partnera

Franczyza to sposób na bezpieczny rozwój własnej firmy przy wsparciu doświadczonego partnera. Obecnie w Polsce funkcjonuje ok. 1 400 sieci franczyzowych i ok. 83 tys. przedsiębiorców, którzy prowadzą biznesy na licencji znanych marek. Część z nich zaprezentuje swoje modele franczyzowe podczas Targów Franczyzy w dniach 13-14 marca na Stadionie Narodowym PGE Narodowy w Warszawie.

Dzięki Targom Franczyza, osoby, które szukają pomysłu na własny biznes mogą w jednym miejscu spotkać się z przedstawicielami firm franczyzowych z różnych branż z Polski i z zagranicy, poznać zasady inwestycji w biznes franczyzowy i współpracy licencyjnej z daną marką.

Celem Targów Franczyzy jest również szerzenie wiedzy o franczyzie. Podczas dwóch dni targów odbędzie się część edukacyjna wydarzenia. Wśród prelegentów będą franczyzobiorcy i franczyzodawcy, eksperci oraz przedsiębiorcy, którzy omówią kwestie biznesowe i zasady prowadzenia własnej firmy, wyjaśnią istotę franczyzy, zasady biznesu na licencji i zdradzą sposób na sukces w biznesie.

Franczyza to jeden z najbardziej dynamicznych obszarów biznesu, który jest elastyczny i kieruje się aktualnymi potrzebami rynku. W tej chwili widocznym elementem wywierającym wpływ na franczyzę to zdrowy tryb życia, rozwój nowoczesnych technologii, potrzeba edukacji oraz rosnąca liczba seniorów, którzy stają się coraz liczniejszą grupą odbiorców produktów i usług.

Edukacja, która najczęściej kojarzy się ze szkołami językowymi tak naprawdę obejmuje znacznie szerszy zakres możliwości rozwoju sprawności intelektualnej dzieci i dorosłych. Przykładem jest Edukido, koncept, który trenuje wyobraźnię najmłodszych poprzez zabawę z wykorzystaniem klocków Lego. Innym przykładem jest Abakus, szkoła organizująca zajęcia z arytmetyki mentalnej, czyli poprawy koncentracji i pamięci dzieci. Firma ma także ofertę zajęć dla ludzi starszych, podczas których ćwiczą sprawność umysłową i pamięć.

Franczyzodawcy konceptów edukacyjnych nie wymagają lokalu, co obniża koszty uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej. Zajęcia odbywają się bowiem w szkołach, czy w domach kultury. Odpadają więc koszty remontu i stałe koszty najmu.

Sektor, który także upatruje korzyści w rosnącej liczbie seniorów, a także rosnącej modzie na zdrowy tryb życia jest branża fitness i siłowni. Zdaniem Marcina Dobrowolskiego, prezesa Fit+, sieci zautomatyzowanych i bezobsługowych siłowni, Polska idzie śladem Europy Zachodniej, gdzie w siłowniach ćwiczą nawet 80-latkowie. Natomiast w Polsce, jego zdaniem seniorzy dopiero nadejdą i będą to dzisiejsi 30, 40 i 50-latkowie, obecnie główna grupa klientów siłowni. Branża ma więc przed sobą co najmniej jeszcze ok. 30 lat rozwoju. – Osoby, które dzisiaj korzystają z siłowni, prawdopodobnie będą to robić w wieku 60, 70 i 80 lat. W tej chwili w Polsce tylko 8 proc. społeczeństwa jest aktywnych sportowo, podczas gdy w Niemczech liczba ta wynosi 18 proc., a w krajach Skandynawii nawet 30 proc. – wymienia Marcin Dobrowolski, prezes siłowni Fit+.

Fit+ dostrzega także w osobach dojrzałych w wieku 40-60 lat swoich potencjalnych franczyzobiorców z ustabilizowaną sytuacją zawodową i finansową, które szukają działalności z bezpiecznym zyskiem, ale bez zbyt dużych nakładów pracy i energii. Siłownie Fit+ to biznes z dochodem pasywnym podłączone do systemu informatycznego, który pozwala na zdalne zarządzanie bez konieczności osobistego doglądania. Funkcjonowanie siłowni Fit+ opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach IT i narzędziach cyfrowych wraz z obrotem bezgotówkowym, niezbędnym w systemie bezobsługowym. Nie oznacza to jednak, że firma zamknięta jest na ludzi młodych, którzy dopiero wchodzą w życie zawodowe. – Franczyzobiorcą Fit+ może zostać każdy pod warunkiem dysponowania kapitałem własnym w wysokości co najmniej 200 tys. zł, czym dysponują najczęściej osoby nieco starsze. Natomiast całkowity koszt inwestycji w siłownię Fit+ wynosi 139 tys. euro – mówi Marcin Dobrowolski.

Kolejną branżą, która przyciąga zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców jest sektor beauty i usług pielęgnacji, a także salony masażu tajskiego. – Szybkie tempo życia, które generuje stres i niepokój, wpływa na zachowanie ludzi, szukających sposobów na rozładowanie napięcia. Zdrowie jest teraz priorytetem, na co sprawnie odpowiada rynek oraz franczyza. W związku z tym na topie są m.in. koncepty oferujące usługi skupione wokół zdrowia fizycznego i psychicznego – mówi Magdalena Kurda, konsultantka Franchising.pl.

Na uwagę zasługuje także branża gastronomiczna, główny sektor rynku franczyzy w Polsce. Rosnące koszty energii, czy pracownicze wymusiły na sieciach gastronomicznych przebudowę swoich modeli biznesowych. Przede wszystkim, dbając o

optymalizację kosztów biznesu, zredukowana została powierzchnia lokali gastronomicznych, rozbudowując jednocześnie kanał sprzedaży z dostawą i na wynos. – Domyślny format restauracyjny, czyli placówka z dużą salą konsumpcyjną nie jest już tak oczywisty. Wysokie koszty najmu powierzchni komercyjnych, wzrost cen oraz spadek liczby klientów na miejscu, zmusiły tradycyjne restauracje do modyfikacji modelu funkcjonowania. Łatwiejsze zadanie miały placówki, które jeszcze przed pandemią w dużej mierze opierały sprzedaż na kanale delivery. Pozostałe musiały nadrabiać czas, by móc dotrzymać tempa zachodzącym zmianom rynkowym – podkreśla Karol Kaczmarek, analityk finansowy PROFIT system.

Jak twierdzi ekspert, obecnie nie trzeba bogato wyposażać placówki – ani części konsumpcyjnej, bo jest mniejsza, ani kuchennej, ze względu na sprzedaż z dostawą i optymalizację menu. – Ponadto gastronomia bazuje obecnie głównie na półproduktach, które zmniejszają nakład pracy. Mniejsza powierzchnia lokali zredukowała także liczbę pracowników, co jest kolejnym źródłem oszczędności – dodaje Karol Kaczmarek. Tym śladem poszła sieć Cochise Burger, która rozpoczęła rozwój mobilnych przyczep gastronomicznych, posiadając wcześniej tradycyjne lokale gastronomiczne. Food Trucki obecnie przeżywają boom na rynku od oferty słodkiej, po wytrawną w postaci kebabów, zapiekanek, czy burgerów.

Są jednak koncepty franczyzowe, które funkcjonują niezależnie od panujących trendów. Są to m.in. modele biznesu spożywczego.

Na Targach Franczyzy na Stadionie Narodowym w Warszawie 13 i 14 marca będzie obecnych ok. 40 marek, które reprezentują różne branże i podbranże. O szczegółach współpracy i inwestycji będzie więc można porozmawiać bezpośrednio z przedstawicielami sieci.

Nie wszystko złoto co się świeci. Na co zwracać uwagę przy wyborze konceptu franczyzowego.

image

Marcin Dobrowolski, wiceprezes East Fitness Company i przedstawiciel marki Fit+, sieci bezobsługowych siłowni

FOTO: Materiał Partnera
Rynek franczyzy w obecnym czasie wypełnia ogromna liczba modeli biznesowych z różnych branż oraz tzw. podbranż. Konkurencja jest ogromna, co też zmusza i motywuje franczyzodawców do podnoszenia jakości swoich ofert franczyzowych i zasad współpracy licencyjnej. Niemniej jednak wciąż jest spora liczba konceptów, których franczyzodawcy składają obietnice bez pokrycia dotyczące dużych dochodów i rozwoju. Zauważam jednak, że świadomość franczyzobiorców rośnie, wiedzą czego szukają i przychodzą bardzo dobrze przygotowani na rozmowę o współpracy licencyjnej. Dzięki temu franczyza w Polsce dojrzewa po obu stronach – franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Moim zdaniem uczciwość jest podstawą efektywnego rozwoju i owocnej współpracy licencyjnej. Jeśli ktoś obiecuje biznes z pasywnym dochodem bez dużego wkładu pracy, to tak powinno być i faktycznie franczyzobiorca musi z takim franczyzodawcą zarabiać i mało pracować, a nie dokładać do biznesu i poświęcać mu 30-40 godzin w tygodniu.

Rozwój franczyzy w Polsce jest płynny, tak więc 2025 rok nie będzie przełomowy, bo też nie ma sytuacji, która mogłaby diametralnie zmienić rynek. Franczyzodawcy muszą ciągle wzmacniać jakość swoich modeli, by tworzyć uczciwe warunki współpracy franczyzowej, gwarantując franczyzobiorcom stabilny i bezpieczny dochód. Obecnie nieuczciwe koncepty szybko wypadają z rynku. Zostają tylko te najbardziej profesjonalne, które we franczyzobiorcach upatrują poważnych partnerów biznesowych, wnoszących zasadniczy wkład w rozwój całej sieci, natomiast w zamian za to sieć stwarza warunki rozwoju finansowego i biznesowego. Zalecam więc osobom, rozważającym biznes franczyzowy, by porozmawiali z dotychczasowymi franczyzobiorcami danych sieci, poczytali opinie o koncepcie i nie opierali wiedzy wyłącznie na informacjach franczyzodawcy. Natomiast franczyzodawcy muszą być świadomi, że nie wystarczą obietnice lukratywnego biznesu, tylko wysokiej jakości profesjonalny model biznesowy oparty na jasnych zasadach współpracy franczyzowej, uczciwości i szczerości.

 

Co czeka franczyzę w 2025 r.

image

Karina Korczyńska, prawnik, doradca we franczyzie PROFIT system.

FOTO: Materiał Partnera

2025 rok i zmiany ekonomiczno-społeczne będą wymuszać na franczyzodawcach zmiany we współpracy z franczyzobiorcami. Już teraz wzrost cen energii, czy presja płacowa związana z wyższą minimalną pensją wymusza na franczyzodawcach konkretne działania. Sieci szukają sposobu na przyciągnięcie potencjalnych partnerów, którzy coraz ostrożniej podchodzą do inwestycji we franczyzę. W związku z tym, niektórzy franczyzodawcy biorą na siebie ryzyko finansowe, zmniejszając kwotę inwestycji w punkt franczyzowy oraz gwarantując określony pułap przychodów od pierwszego roku biznesu franczyzowego.

To co prawdopodobnie się nie wydarzy w 2025 roku to nowa ustawa franczyzowa, nad którą prace ustały wraz z nowym rządem. Nic nie zapowiada, że zostaną wznowione. Natomiast ciekawość wzbudzają zapowiedzi premiera na temat deregulacji prawa gospodarczego i uproszenia zasad prowadzenia działalności przedsiębiorców. Czy mogą mieć wpływ na rynek franczyzy, zarówno po stronie franczyzodawców i franczyzobiorców. Szczegóły poznamy zapewne wkrótce.

 

12. marzec 2025 12:25