Grupa PSB działa na rynku od 26 lat, będąc największą i najszybciej rozwijającą się siecią hurtowni materiałów budowlanych oraz marketów dom i ogród w Polsce. Firma zrzesza 410 małych i średnich, rodzinnych firm z całego kraju, prowadzących działalność w 286 składach budowlanych, 378 punktach handlowych PSB Mrówka oraz w 78 składach PSB Profi. We wspomnianych placówkach zatrudnienie znajduje około 14 tysięcy osób.
"Nasi partnerzy, to nie franczyzobiorcy"
Jak podkreśla Wojciech Słowański, Dyrektor ds. Rozwoju w PSB Handel S.A., ich marka to coś więcej niż typowa grupa franczyzowa. Przedsiębiorca wyjaśnia, że działają na zasadzie społeczności.
- Warto zaznaczyć, że nasi partnerzy to nie franczyzobiorcy, gdyż są oni jednocześnie naszymi akcjonariuszami. Współpraca wygląda więc inaczej niż w sieciach franczyzowych. Centrala Grupy PSB istnieje by wspierać interes partnerów, czyli akcjonariuszy spółki. Sukces naszej Grupy jest zależny od sukcesu poszczególnych jej członków. Stale rozwijamy nasze koncepty dbając o dywersyfikację oferty. W naszej ocenie dostosowanie oferty do potrzeb lokalnego rynku jest receptą na sukces. Jesteśmy w tym dobrzy. Dlatego optymistycznie patrzę w przyszłość naszej sieci - tłumaczy w rozmowie z naszym portalem Wojciech Słowański.
Dobre wyniki
Rok 2024 był kolejnym wymagającym okresem dla branży DIY. Wśród kluczowych wyzwań dla firm działających w tym segmencie należy wymienić m.in. rosnące koszty oraz niski popyt na rynku mieszkaniowym, przekładający się na silny spadek liczby nieruchomości oddanych do użytku. Były jednak firmy, które poradziły sobie świetnie i zanotowały wzrosty, czego wielu graczom nie udało się osiągnąć. Do jednych z nich należy zaliczyć właśnie Grupę PSB.
- Po dziewięciu miesiącach 2024 r. przychody naszych partnerów wyniosły 6,5 mld zł, a przeciętny partner zwiększył swoje obroty o 3 proc. W przypadku sieci PSB Mrówka odnotowaliśmy 5 proc. wzrostu sprzedaży, zaś po uwzględnieniu wzrostu organicznego - 9 proc. W ten sposób osiągnęliśmy 17 proc. udziału w rynku DIY w Polsce. Cieszy nas ten sukces. Dodam, że w samym tym czasie przychody całej Grupy PSB Handel S.A. były wyższe o 9 proc. niż w roku ubiegłym. Oznacza to wzrost lojalności zakupowej naszych partnerów - podkreśla Wojciech Słowański.
Dyrektor ds. Rozwoju w PSB Handel S.A, że powyższe wyniki to dowód na to, że Grupa świetnie realizuje swoją strategię, skutecznie reagując na trendy i branżowe wyzwania. Jako główne czynniki, które w jego opinii przeważają nad konkurencją, wymienia szeroki asortyment oraz dostępność na lokalnych rynkach.
- Rynek DIY i rynek materiałów budowlanych w Polsce jest bardzo niehomogeniczny. Cena powyżej 15 tys. zł za mkw. mieszkania w Warszawie nikogo nie dziwi. Ceny w mniejszych miejscowościach są nawet o połowę niższe, a to właśnie tam Grupa PSB jest silnym graczem, tam rozwijamy się najprężniej - tłumaczy przedsiębiorca.
W przyszłym roku kontynuacja ekspansji
Z zapowiedzi Wojciecha Słowańskiego wynika, że cyfryzacja, ekspansja sieci oraz inwestycje w zasoby ludzkie to filary, na których firma będzie się koncentrować w nadchodzącym roku.
- Dla nas jednym z ważniejszych determinantów jest poziom pokrycia kraju w zakresie oddziaływania na klientów. Nasza ekspansja na kolejne miesiące i lata będzie koncentrowała się na tym, by zaistnieć w tych miejscach, w których jeszcze nie mamy swoich placówek. Takich miejscowości jest już stosunkowo niewiele. Aktywnie poszukujemy partnerów na tego typu obszarach - mówi Dyrektor ds. Rozwoju w PSB Handel S.A.
Przedsiębiorca podkreśla, że nie chce ulegać magii liczb, jednak przyznaje, że przekroczenie bariery 400 sklepów pod marką PSB Mrówka w 2025 roku jest bardzo prawdopodobne.
- Chcemy otwierać co najmniej trzydzieści sklepów rocznie. Osiągnięcie liczby 400 sklepów pod marką Mrówka w roku 2025 jest więc jak najbardziej realnym scenariuszem - mówi Wojciech Słowański.
Partnerzy zainteresowani Mrówką Express
Przedstawiciel Grupy PSB dodaje, że wśród głównych priorytetów na nadchodzący rok znajduje się rozwój sieci sklepów Mrówka Express. Mowa o nowym formacie sklepów o całkowitej powierzchni od 250 do 400 metrów kwadratowych.
- Ze strony naszych Partnerów zainteresowanie uruchamianiem tego typu placówek jest bardzo duże. Mrówka Express ma być z założenia formatem, który będzie de facto filią dużej Mrówki. Klient musi mieć w niej możliwość zaopatrzenia się w produkty, które są dostępne w Mrówce macierzystej. Mogę powiedzieć, że uruchomiliśmy punkty testowe, na podstawie których projekt został zoptymalizowany. Rok 2025 będzie okresem wdrażania produkcyjnej wersji formatu Mrówka Express - zapowiada Dyrektor ds. Rozwoju w PSB Handel S.A.
Przeczytaj także: Marek Sawa, prezes Bricomarché: w ciągu najbliższych lat powiększymy naszą franczyzową sieć o 100 sklepów