03.10.2024 / 16:15
StoryEditor

Grupa Eurocash chce pomóc franczyzobiorcom wejść do systemu kaucyjnego. Trwają testy różnych rozwiązań

Delikatesy Centrum testują w sklepach butelkomaty, fot. Grupa Eurocash

Grupa Eurocash, wraz z właścicielami niektórych Delikatesy Centrum i Duży Ben oraz ABC, Groszek i Eurosklep, od kilku miesięcy testuje różne rozwiązania w zakresie zbiórki opakowań w ramach systemu kaucyjnego, który ma wejść w ycie od początku 2025 r.

Grupa Eurocash, chcąc pomóc właścicielom lokalnych sklepów, zrzeszonym w ramach grupy, utrzymać klientów i obrót, rozpoczęła kilka miesięcy temu pilotaż odbioru opakowań kaucyjnych po napojach. Ma on na celu wypracowanie takich rozwiązań i narzędzi, które – dostosowane do formatu sklepu – zapobiegną wykluczeniu tych placówek oraz pozwolą jak najlepiej odpowiedzieć na wymogi nowej ustawy i praktycznie włączyć się w odzyskiwanie opakowań, by wspierać rozwój gospodarki obiegu zamkniętego.

W ramach tych przygotowań została także powołana Grupa Projektowa, która łączy przedstawicieli wszystkich sieci oraz działów, których system będzie dotyczył.

Testy butelkomatów

Pilotaż przyjmowania opakowań zwrotnych po napojach jest realizowany w województwie łódzkim w wybranej grupie sklepów o różnych formatach: w Delikatesach Centrum i Dużym Benie oraz w ramach sieci partnerskiej w sklepach Groszek, ABC i Eurosklep. Przyjmowane są opakowania po napojach PET o poj. do 3 l oraz puszki o poj. do 1 l. Klient sklepu otrzymuje 10 gr za oddane opakowanie do kwoty max 5 zł przy jednorazowym zwrocie. Następnie może tę kwotę wykorzystać na zakupy w danym sklepie w okresie 7 dni.

Najchętniej konsumenci zwracają opakowania do butelkomatów (ok. 86% wszystkich zwróconych opakowań). Pozostałe formy to zbiórka ręczna, czyli zwrot do sklepu, gdzie sprzedawca skanuje opakowanie i umieszcza je w specjalnym pojemniku, przekazując kupon klientowi do wykorzystania podczas kolejnych zakupów lub kiedy sprzedawca rejestruje przyjęcie opakowania na formularzu, a następnie wydaje kupon.

Pozytywne wnioski z dotychczasowych prób

- Dotychczasowe testy wypadły pozytywnie i dostarczyły nam wielu informacji, zarówno co do testowanego sprzętu, jak i reakcji na zbiórkę konsumentów i personelu sklepów. To nie jest łatwy proces, zebraliśmy podczas niego wiele cennych wniosków. Jednym z nich jest fakt, że zwrotomaty umieszczone na zewnątrz sklepu zbierały zdecydowanie więcej opakowań, bo są czynne całą dobę, w porównaniu do urządzeń wewnątrz placówek, które są dostępne tylko w godzinach ich pracy – podsumowuje Dominik Małkiewicz, audytor ds. systemów jakościowych w Grupie Eurocash i menadżer projektu dot. pilotażowych testów w sklepach.

21. listopad 2024 08:40