Jak wynika z badań firmy GfK, grupy kategorii, których udział w koszyku FMCG jest znacząco wyższy w sklepach małoformatowych w porównaniu ze średnią rynkową to alkohol i papierosy, pieczywo, mięso i wędliny, dania mrożone i chłodzone, słodycze, przekąski oraz napoje i soki.
Zwyczaje konsumenckie w kontekście miejsca realizowania misji zakupowych są dość stabilne. Spadki czy wzrosty sięgają zaledwie 2-3 proc. rocznie. Z perspektywy rozwoju małego formatu wart jest odnotowania wzrost znaczenia dużych zakupów do domu – konsumenci nieco chętniej robią je w mniejszych formatach.
To ważne, ponieważ z danych GfK wynika, że jest to największy koszyk zakupowy, według deklaracji respondentów wynoszący średnio ok. 300 zł. Wzrosty odnotowujemy też w przypadku zakupów okolicznościowych – na przyjęcie, grilla, kinder party itp. – to kolejny pod względem wartości koszyk, sięgający średnio ponad 240 zł.
Właściciele małych i średnich firm handlowych zdają sprawę, że dobra oferta produktów wysokiej jakości przyciąga klientów. 48 proc. ankietowanych przez GfK przedsiębiorców uznało tę kwestię za strategiczny element budowania pozycji konkurencyjnej swoich biznesów.
Co ważne, aż. 98 proc. respondentów docenia korzyści uczestniczenia w systemach franczyzowych, przy czym najczęściej – 32 proc. odpowiedzi – wskazują na bardziej atrakcyjną ofertę produktową, do jakiej mają dostęp w ramach franczyzy.