– Na fenomen włoskich bąbelków w naszym kraju składa się wiele czynników. Prosecco jest bardzo dobrze postrzegane przez konsumentów, ponieważ swoim charakterem nawiązuje do radości życia, spotkań towarzyskich, a także odrzuca formalny styl spożywania wina. Pić prosecco to jakby naśladować Włochów, którzy są mistrzami dolce vita. Prosecco jest zatem esencją włoskiego luzu i umiłowania życia – wyjaśnia Tomasz Potrzebowski, międzynarodowy ekspert ds. rozwoju rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
Glera i pinto nero
Odmiana winogron wykorzystywana do produkcji prosecco to przede wszystkim glera. To klasyczny szczep z północno-wschodnich Włoch znany już od czasów rzymskich. Glera może być łączona z innymi rodzajami winogron, z których obecnie najważniejsze jest pinot nero. Połączenie tych dwóch odmian daje niezwykle trendy różowe prosecco. Tworząc półkę winiarską z prosecco nie możemy więc pominąć tego wina.
– Jednak tworząc ofertę trzeba skoncentrować się na najważniejszych stopniach wytrawności. Najpopularniejsze to te oznaczone na etykiecie zwrotem „brut” i „extra dry”. Opcja „brut” skierowana jest do fanów wytrawności. „Extra dry” to wino półwytrawne – ma bardzo owocowy charakter z wyraźną, ale niedominującą nutą słodyczy. Dostępna jest również wersja „demi sec” skierowana do fanów win półsłodkich. Jak widać prosecco jest cudowne również z tego powodu, że każdy ze smakoszy znajdzie w ramach tej kategorii wino dla siebie – zachwala ekspert.
Wina z różnych przedziałów cenowych
Winogrona, z których wytwarza się prosecco uprawia się wyłącznie w północno-wschodnich Włoszech, w regionach Veneto i Friuli-Venezia Giulia. Trzeba wiedzieć, że geograficzna lokalizacja winnic istotna jest dla stylu i jakości samego wina, wpływa także na jego cenę.
– Tworząc sklepową półkę z włoskimi bąbelkami warto posiadać wina ze wszystkich przedziałów cenowych i najpopularniejszych stref upraw winorośli. Począwszy od Prosecco DOC, przez Prosecco DOC Treviso, a na Conegliano Valdobbiadene Prosecco Superiore DOCG i Cartizze DOCG kończąc – kontynuuje i dodaje:
– Rozbudowując ofertę i chcąc zaoferować jak największy wachlarz produktów, warto również zainteresować się różnymi pojemnościami butelek, w których sprzedawane jest prosecco. Wino dostępne jest w butelkach o pojemności od 0,2 l, przez 0,375 l po klasyczne 0,75l i większe.
Gwarantem dobrze zbudowanej półki z prosecco jest obecność lidera, czyli sprzedażowego hitu nr 1. W Polsce najchętniej wybieraną marką prosecco jest Mionetto.
– Warto jeszcze pamiętać, że to włoskie wino musujące jest znakomitą bazą wielu modnych drinków, które bez trudu można przygotować w domowym zaciszu. W związku z tym, warto mieć także w ofercie niezwykle modny ostatnio likier o smaku gorzkich pomarańczy – aperitivo – podsumowuje Tomasz Potrzebowski z firmy Henkell Freixenet Polska.