Wraz z nadejściem wiosny w kraju nad Wisłą rozpoczyna się sezon grillowy. Polacy tłumnie ruszają w plener, na działki czy przydomowe ogródki, aby smażyć kiełbasy, szaszłyki i innego rodzaju dania na rusztach. Kulminacja sezonu ma co prawda miejsce w długi weekend zwany majówką, ale handel juz znacznie wcześniej przygotowuje się na ten okres.
Jak wygląda podział klientów wskazuje Roman Szymczak, ekspert trade marketingu, szef firmy TM 360°. To "działkowicze", którzy często mając wolny czas na działce lubią zrobić sobie posiłek na grillu, "grillowicze w domu", które zapraszają znajomych na spotkania przy ruszcie, "wyjazdowi grillowicze", czyli osoby, które potrzebują jednorazowych lub łatwo składanych urządzeń do grillowania do przygotowania szybkiego posiłku nad jeziorem czy w lesie, oraz "mistrzowie grilla", którzy mają wysokie ambicje do przygotowywania różnych złożonych i specjalistycznych potraw.
Oferta skrojona pod klienta
– Do każdej z person należy przygotować optymalną ofertę różnego rodzaju produktów. Należy też wziąć pod uwagę również lokalizację sklepu, i które z person są reprezentowane w danej okolicy - mówi Roman Szymczak dla portalu wiadomoscihandlowe.pl.
Przygotowując ekspozycję produktów grillowych, zalecia się unikać umieszczenia w niej zbyt dużej liczby produktów dla osób o tych samych potrzebach, motywach zakupowych lub skierowanych do konsumentów o podobnych upodobaniach.
Ekspert przekonuje, iż poważnym błędem jest brak dbałości o jakość ekspozycji. W takiej sytuacji klienci są mniej zmotywowani i zdeterminowani do zakupu, gdyż ekspozycja nie przyciąga ich uwagi.Aby zwiększyć zyski ze sprzedaży szykując sklep na sezon grillowy trzeba zadbać o to, żeby w odpowiedni sposób ułożyć produkty na regałach. Bardzo istotne są w tym zakresie poziomy regałów, czyli zasada merchandisingowa, która mówi jakie produkty powinny się znajdować na wysokości wzroku, wyciągnięciu ręki czy komplementarności.
Najważniejsze na wysokości wzroku
Najważniejsza część regału znajduje się w jego centralnej części na wysokości wzroku. Dobrze jest tam umieścić główny produkt, który placówka chce zaprezentować klientowi. A jeśli regał składa się z kilku modułów, wtedy moduł środkowy jest najbardziej zyskowny i kluczowy dla sklepu. – Dzięki ustawieniu produktów zgodnie z ich rentownością, sklep może osiągnąć najwyższe zyski i najlepsze wyniki – zaznacza Roman Szymczak. Inną równie ważną zasadą merchandisingu jest łączenie produktów komplementarnie – w kontekście grilla jest tu mnóstwo możliwości. Przykładem mogą być urządzenia do grilla, a obok nich akcesoria (podpałki, węgiel) lub kiełbasy i sosy, ketchupy.